Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jazzy
Vojje skrev:meken drog väl sönder stiftet. vanligare än att det är fel på själva stiftet...
Jag har bytt många tändstift i mina dagar, men jag har ALDRIG lyckats dra sönder ett... Hur går det till?
Användarvisningsbild
av Vojje
ingen aning. men meken lyckades väl. tror knappast att det var fel på stiftet.
om man jobbar mot bilindustrin får man ha högst 6 ppm fel...
Användarvisningsbild
av wissel
Leopold skrev:
Allinug skrev:OK, så det kan vara installationen också som påverkar hur det blir. Jag kan ju tycka att om de tar drygt 800 kr för att montera tändstiften så borde de ju göra den enligt installationsanvisning.
Fantastiskt att ta 800 kr för det jobbet kan jag tycka... plus kostnaden för stiften. Kommer att kolla vad en sats lämpliga NGK-stift går till och byter själv när det blir dags.
800 kronor lär väl motsvara ca 40 minuter för att byta dessa stift. Tycker priset är lämpligt om man tänker på
att verkstäderna idag fakturerar ca 1500.:- /timmen.
Så det är timdebiteringen som är hög, men 40 minuter för att byta samtliga stift känns OK.
Användarvisningsbild
av Allinug
Om man googlar på detta så verkar det finnas en del som har haft problem med tändstiften efter byte vid service, men när felande tändstift bytts så har allt fungerat igen.

Så verkar det även finnas något fall som tagits upp av Plus (2008) och några som ej tagits upp av Plus, där mittelektroden på tändstiftet fallit ner i cylindern. :shock: I ett av fallen skedde detta mer än 200 mil efter bytet.

Tändstiftsbytet på min bil skedde på en Volvo-verkstad "långtbortifrånstan" eftersom det var så lång väntetid på lokala Volvo-verkstaden, så det känns lite jobbigt om det skulle bli mer problem kring detta eftersom det blir en del praktiska problem att få dit bilen.

Nu var det tur i oturen att detta fel visade sig efter endast 2 mil (och att ett glasshak på vägen hem visade sig vara stängt så att det gick att köra tillbaka bilen till verkstaden före stängningsdags), för det skulle ha varit riktigt otrevligt att köra ytterligare 8 mil hem.

Det är snart besiktning så då kanske HC-halten kan ge någon indikation på om de andra tändstiften också är på gång?

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]