Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:Det kan vara flera saker, men det vettigaste är att kolla om du har något luftläckage i första hand. Symptomen du beskriver passar nämligen väldigt bra in på ett lite större läckage också. Har man t-kors som det sitter skruvar i så är risken att det kan läka luft lite här och var om den som satt dit grejerna inte haft högre ambitionsnivå. Och sitter det där t-korset du nämner på den lilla slangen från insuget som normalt går till original avlastningsventil så blir det inte bra om man har läckage.
Jag tycker väl att slangarna känns fräsha men kan ju missa oxå. Det känns som att slangklämmorna sitter på bra med.

Vad kan hända om man kör utan skruven?
Utan att veta vart t-korset sitter så får jag gissa lite. Men om det sitter en skruv i det så lär det vara för att förhindra att den drar tjuvluft. Och utan skruv så lär det väl vara ett hål som den kan dra luft igenom = sämre gång eller ingen gång alls om läckaget är tillräckligt stort.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om jag inte ser helt fel sitter t-kopplingen på en slang till magnetventilen. Ett försök till ett budgettrim med pysventil? I så fall inte så lyckat på en bil med modern laddtrycksreglering om man frågar mig. (Inte ens lyckat på en gammal rödblockare heller egentligen.)
kebabpizza skrev:Om jag inte ser helt fel sitter t-kopplingen på en slang till magnetventilen. Ett försök till ett budgettrim med pysventil? I så fall inte så lyckat på en bil med modern laddtrycksreglering om man frågar mig. (Inte ens lyckat på en gammal rödblockare heller egentligen.)
Det är inte jag som satte dit det. Vet varken hur det fungerar och vad det gör. Trodde dumpventiler var mindre också och jag verkar ha någon jätte historia? Vill du förklara hur det fungerar?

Vad gör en magnetventil? Kan det vara den som är problemet?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ett "pystrim" lurar systemet lite och pyser ut en del av luften som ska till tryckklockan som styr wastegaten i turbon, med ökat laddtryck som följd, detta är dock inget att rekommendera eftersom bränsle/luft/tändning är mappad efter just originaltrycket.
Detta system har inget med dumpen/avlastningsventilen att göra.
Men orsaken till problemen måste vara någon betydligt större luftläcka eller defekt luftmängdsmätare eller spjällhus bara för att nämna några saker.
Har någon felkodsavläsning gjorts med VIDA?
Update. Jag prövade att dra ur sladden ur luftmassemätaren. Bilen gick betydligt bättre på tomgång kan jag säga. Dock kändes det som när jag gasade lite att turbon fortfarande inte jobbar.

Två andra saker som jag märkte nu var det hade sprutat ut något svart sotliknande ifrån avgasröret och att fläkten inte ville stänga av sig efter att jag stängt av bilen?

Bild
kebabpizza skrev:Ett "pystrim" lurar systemet lite och pyser ut en del av luften som ska till tryckklockan som styr wastegaten i turbon, med ökat laddtryck som följd, detta är dock inget att rekommendera eftersom bränsle/luft/tändning är mappad efter just originaltrycket.
Detta system har inget med dumpen/avlastningsventilen att göra.
Men orsaken till problemen måste vara någon betydligt större luftläcka eller defekt luftmängdsmätare eller spjällhus bara för att nämna några saker.
Har någon felkodsavläsning gjorts med VIDA?
Nej. Ingen felkodning har gjorts. Heller syns ingen felkod när man startar bilen. Vad kan hända om man kör utan den där skruven i t-korset? Ja förutom att laddtrycket ökas då.
Superkissekatten skrev:Vad kan hända om man kör utan den där skruven i t-korset? Ja förutom att laddtrycket ökas då.
Högre laddtryck utan att mjukvara är med på det kan göra så att det börjar hända tråkiga saker. Att laddtrycket blir för högt kan förstöra motorn snabbt. Och utan fungerande styrning av laddtrycket kan man bygga upp det för fort vilket brukar ta knäcken på vevstakarna om inte ett vevlager ger sig innan.
Marlboroman skrev:
Superkissekatten skrev:Vad kan hända om man kör utan den där skruven i t-korset? Ja förutom att laddtrycket ökas då.
Högre laddtryck utan att mjukvara är med på det kan göra så att det börjar hända tråkiga saker. Att laddtrycket blir för högt kan förstöra motorn snabbt. Och utan fungerande styrning av laddtrycket kan man bygga upp det för fort vilket brukar ta knäcken på vevstakarna om inte ett vevlager ger sig innan.
Men iomed att motorn ändå går igång och går på tomgång (Utan Luftmassemätare) så borde den ha klarat sig?
Superkissekatten skrev:Men iomed att motorn ändå går igång och går på tomgång (Utan Luftmassemätare) så borde den ha klarat sig?
Så länge den inte låter illa och går som den borde så kan man anta det.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]