Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av coggen
Håller med "800". Magento Marelli gasspjällen innehåller två vridpotentiometrar ung som volymkontroll på stereon och dessabrukar vara utsltna vid 15 -25 tusen mil. Potentiometrarna återmatar info om gasspjällets faktiska vridning ett sk ÄR värde och om detta aviker från Cem utsända BÖR värde får cem krupp och sätter en felkod. Har själv satt in ett renoverat spjäll från nämda firma och det fungerar mycket bra. Det mekaniska potentiometrsrna är ersatta med betöringfri mätni g av spjällets vridningsvinkel och kan inte slitas ut.
Såg att Lamborgini använde detta Marelli spjäll (2st) på en modell för 5 år sedan. Hi hi
av 90foba
Hehe får be om ursäkt att jag har inte varit inne på några dagar med uppdatering. Har faktiskt fått tag på ett spjäll från samma bil,motor.årsmådell som jag ska hämta i morgon o testa. Återkommer då med mer exakt svar.
Lite sent men kommer med uppdatering här.
Testade med annan spjäll och det fungerade inte alls.
Motorn gick till och med sämre vid bytet så det fick vara.
Nu får det bli att försöka felsöka vidare o se om vi hittar problemet.
Om du ska plocka in ett begagnat spjäll så ska du ha ett med gul etikett, de är av bättre kvalitet. Om du tar ett med vit etikett så är det troligt att du snart får samma problem igen och då har du kanske lagt en tuselapp på ny programvara i spjället. Glöm inte att byta packningen när du monterar ett nytt spjäll.
av mrHook
Vi hade samma på vår förra bil. Att byta spjällhus hos volvo kostar ca 4.500kr, det är garanterat att det är potentiometrarna i spjällhuset som krånglar och att banorna är slitna. För att byta psjällhus behövs en omprogrammering och för att volvo ska göra det måste du köpa ett av dom då de inte kan programmera ett begagnat (även om det finns dom som kan göra det).

Jag skulle byta för att inte råka ut för samma fel om det nu till 100% är spjällhuset som spökar.
av Arnold
mrHook skrev:Vi hade samma på vår förra bil. Att byta spjällhus hos volvo kostar ca 4.500kr, det är garanterat att det är potentiometrarna i spjällhuset som krånglar och att banorna är slitna. För att byta psjällhus behövs en omprogrammering och för att volvo ska göra det måste du köpa ett av dom då de inte kan programmera ett begagnat (även om det finns dom som kan göra det).

Jag skulle byta för att inte råka ut för samma fel om det nu till 100% är spjällhuset som spökar.
Självklart kan Volvo programmera ett begagnat gasspjäll. Det är flera på forumet som gjort det. Och man kan köpa det var man vill Volvo programmerar det ändå. Hur menar du när du säger att det kostar 4 500:- att byta spjäll. Ett nytt spjäll kanske kostar 4 500:- numera. Sedan tillkommer programmering och arbete om man inte ska göra arbetet själv.
av Arnold
90foba skrev:Tack för info.
Vet du om vad det ska vara för nummer på det (nya gula etiketten) ?
Nej tyvärr inte men det finns de på forumet som vet det. Det har skrivits ut tidigare. Du kanske kan hitta det om du söker på forumet. Det finns en jäkla massa skrivet om gasspjäll. Om du skriver ut det nummer du har på ditt spjäll så kanske någon kan hjälpa dig.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]