Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
johnnype skrev:Om man ska tro på VIDA så fick S60 AWD modellår 2002 och då med AOC (Haledx).

V70 fick AOC på modellår 2003.

observera skillnaden på tillverkningsår och modellår nu, 10:de tecknet i VIN t.ex en 1'a, 2, 3 etc.. är bilens modellår.
Okej jag hade en 2a så antar att det är 2002 jag har som modellår.
av Alexas
När jag köpte XC70n för typ 3 månader sedan så kom den med sommardäck av samma märke men där två vårt utbytta för 2 år sedan, bakdäcken. Fram är mer slitna, ska byta de nästa sommar. Vinterdäcken är av två olika märke. Goodyear och Michelin. Däcken är alltid bytta av Volvo så Volvo godkänner tydligen den typen av byten. Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man tänka sig att de gör det för att tjäna pengar på en renovering längre fram. Men jag tror inte det. Det gamla visco-systemet va fruktansvärt känsligt dock. Nya Haldex verkar inte vara så känsligt. Det viktigaste är att det är samma dimension bak och fram. De andra skillnaderna som kan uppstå verkar Volvo se som försumbara.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexxelax
Alexas skrev:När jag köpte XC70n för typ 3 månader sedan så kom den med sommardäck av samma märke men där två vårt utbytta för 2 år sedan, bakdäcken. Fram är mer slitna, ska byta de nästa sommar. Vinterdäcken är av två olika märke. Goodyear och Michelin. Däcken är alltid bytta av Volvo så Volvo godkänner tydligen den typen av byten. Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man tänka sig att de gör det för att tjäna pengar på en renovering längre fram. Men jag tror inte det. Det gamla visco-systemet va fruktansvärt känsligt dock. Nya Haldex verkar inte vara så känsligt. Det viktigaste är att det är samma dimension bak och fram. De andra skillnaderna som kan uppstå verkar Volvo se som försumbara.

Skönt att få ännu ett svar som gör mig ännu säkrare, tack
av Schmoyoho
Nyare haldexar ska väl kunna anpassa sig efter rotationsskillnaderna har jag hört men jag vet inte vilken generation haldex det började med? Femman kan jag tänka mig eftersom den är helt eldriven? Gen III har väl en viss oljepumpning av att kardanaxeln snurrar.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det var lite roligt att läsa lite om AWD och AOC i Volvo. HIttade detta som gäller din S60 modellår 2002
Med Active On demand Coupling (AOC) uppnås följande egenskaper:

Permanent fyrhjulsdrift med elektronisk reglering av överfört moment.
En körkaraktär motsvarande framhjulsdrift.
Snabba reaktioner.
Inga motverkande krafter vid rangerings- eller parkeringskörning.
Systemet är inte så känsligt för skillnader mellan däcken, tex. vid körning med reservhjul.
Okänslig för bogsering med en axel upplyft.
Okänslig för bromsprov på chassidynamometer.
Den sista punkten var speciellt intressant också, nu kan nog alla som är rädda för "rullarna" slappna av. Om man inte ar visco systemet då kanske?

Källa: VIDA
av Alexxelax
Schmoyoho skrev:Nyare haldexar ska väl kunna anpassa sig efter rotationsskillnaderna har jag hört men jag vet inte vilken generation haldex det började med? Femman kan jag tänka mig eftersom den är helt eldriven? Gen III har väl en viss oljepumpning av att kardanaxeln snurrar.
Nu vet jag inte hur haldex serien fungerar, men vilken generation har jag eller den första s60?
av Alexxelax
johnnype skrev:Det var lite roligt att läsa lite om AWD och AOC i Volvo. HIttade detta som gäller din S60 modellår 2002
Med Active On demand Coupling (AOC) uppnås följande egenskaper:

Permanent fyrhjulsdrift med elektronisk reglering av överfört moment.
En körkaraktär motsvarande framhjulsdrift.
Snabba reaktioner.
Inga motverkande krafter vid rangerings- eller parkeringskörning.
Systemet är inte så känsligt för skillnader mellan däcken, tex. vid körning med reservhjul.
Okänslig för bogsering med en axel upplyft.
Okänslig för bromsprov på chassidynamometer.
Den sista punkten var speciellt intressant också, nu kan nog alla som är rädda för "rullarna" slappna av. Om man inte ar visco systemet då kanske?

Källa: VIDA
Okej då fick man det också officiellt bekräftad tack för den
av Alexas
Alexxelax, jag vet inte hur det ser ut för S60 men på V70/XC70 är det gen2 från MY03 - MY05 och från och med MY06 Haldex gen3 med Instant traction som griper in direkt och med uppgraderad (starkare) hylsa då det va en svaghet på gen2.

av Alexxelax
Alexas skrev:Alexxelax, jag vet inte hur det ser ut för S60 men på V70/XC70 är det gen2 från MY03 - MY05 och från och med MY06 Haldex gen3 med Instant traction som griper in direkt och med uppgraderad (starkare) hylsa då det va en svaghet på gen2.

Okej för behöver nog göra en service på den, tänkte om det kanske finns något man bör veta, läste om känsliga pumpar

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]