Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag visste inte att sådana fanns ens. Jag bytte hela vajerspelet på vår V70N för att få bort tjuvbromsning vid färd och ändå ha bra broms vid stopp. Än fungerar det. Oljade in vajrarna genom att blåsa olja genom höljena före monteringen. Får väl se hur länge det håller.
Visste inte om den jag heller.
Handbromsen på 850 och X70 går att justera till helt perfekt. På min V70R justerade jag mot alla principer. Handbromsen tog redan lite på första hacket. Räckte med tredje för att ha ordentlig handbroms. På femte var det stopp 8)
Så klart var besiktningspersonalen väldigt nöjd.
Som flera har skrivit kan man ofta få loss skivan om den går att röra med eller mot färdriktningen.
Vrid och bänd. Den brukar lossna tillslut.

Jag hade väldigt rostiga expanders. Jag bände isär dom, borstade med stålborste och smorde med krypsmörjfett. Sedan bände jag fram och tillbaka tills de gick lätt. Tvättade bort allt smuts och rostigt fett med bromsrengöring och fettade in dom igen innan montering.
Sedan tog handbromsen perfekt och gick tillbaka utan problem. Detta utan att byta en enda del.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]