Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter Wall
Hej du, jag vet att detta är en gammal tråd, men FM-sändare kostar 99 kr....fungerar perfekt.
av olson
Peter Wall skrev:Hej du, jag vet att detta är en gammal tråd, men FM-sändare kostar 99 kr....fungerar perfekt.
Om man gillar störnigar & däligt ljud :evil:
av Peter Wall
Som sagt, funkar perfekt, inga störningar..
p
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Var kan man köpa FM-sändare?

Är det jobbigt att montera?

/Kalle
av Pelle
Visst den funkar perfekt och kanske inga jätte störningar MEN:

Jämfört med ljudet från en CD skiva eller mp3 spelare direkt ansluten så låter det sämre.

FM omvandlingen använder kompression och dekompression pga det begränsade frekvensområdet. Dessutom tillkommer filtrering på detta .
Detta ger definitivt ljudförsämringar jämfört med det ljud som din spelare kan återge.

I många fall är FM modulatorerna billiga vilket ger dem prestanda som ligger långt från vad en vanlig radiosändning presterar.

I ditt fall så kan det vara en billig lösning på ditt problem MEN förvänta dig inte CD kvalitet på ljudet.

Kontrollera om den som säljer dig FM-modulatorn kan ge dig öppet köp så att du kan testa om den uppfyller dina krav.

(Det finns gott om fm sändare som är rent skräp)

Dessutom så har en del av HU enheterna problem med visst "generatorvin" när du lyssnar på fm sändnngar. I tysta partier med högt uppskruvat ljud kan du tydligt höra detta.

Vill du ha en adapter som ger ett perfekt ljud (Inte FM sändare) så är det enda jag kan rekommendera en MII dessa hittar du hos http://www.imiv.ca
MII ligger på ca $79 .Med kablar och allt hamnar du på ca $120 + frakt etc.
av Peter Wall
Hej igen pojkar, det låter som ett dyrt och tidsödande alternativ. Naturligtvis finns det sändare som är mer eller mindre bra, borde få en kanonbra Fm sändare för motsvarande 120 dollar plus frakt, tull och moms....
Ett annat alternativ, om man skall jaga ljudkvalite, som det är tal om här, är att skippa allt vad MP3 heter. Jämfört med CD-kvalitet, så är MP3 rena skiten. Köp "riktiga" CD skivor och spela i bilens Cd. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dessutom får ju alla stackars musiker en slant för sitt arbete...
Annars kan man ladda musik på nätet, legalt eller illegalt, men då är ju dessa oftast i MP3-format/kvalite, och det låter därefter.
P
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag köpte en sån här FM-sändare
http://www.audiax.se/index.php?pid=dgt202

Visst det blir inte samma kvalitet som på en cd men jag tycker det är helt ok ljud.

Alternativ annars är ju en CD-adapter (ett "kassetband" med sladd som man körde förr i tiden när man ville ha CD i bilen). Om du nu har den stereon med kasett. Har inte testat detta själv så jag har ingen erfarenhet om hur det låter.
av Paal
En kassettadapter fungerer faktisk mye bedre enn jeg trodde, og bedre enn en FM sender etter min mening. Kjøpte min for 179 (NOK) på Clas Ohlson. Kan ikke høre noe særlig forskjell mellom CD og iPoden som er koblet til kassettadapteren.
av Fredde123
Går det att koppla in ipod eller annan mp3 till en hu603 utan att använda adapter eller fm-sändare? Alltså koppla sladd från hörlursuttaget till stereon? Vill inte styra ipoden från stereon utan bara slippa störningarna i fm-sändaren.
Har hört ngt rykte om att det ska finnas en ingång på baksidan av vissa stereo´s men känner inte att jag vill plocka ut stereon för at kolla då murphys lag gäller. Men eftersom många verkar ha köpt adaptern och kopplat in den så kanske någon såg omi det fanns någon annan ingång i bak.
Mvh Fredrik
av Moody
Bild på baksidan av en HU-650, om det kan vara till någon hjälp

Bild
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]