Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle göra en liten kickdown i lördags kväll 70-sträcka då bara small det o bilen dog.......
Knuffar hem den sista kilometern , ja det var inte roligt , morgonen efter så startar den hjälpligt ett par gånger men dör o så efter några försök så hostar den (bokstavligt) igång o jag kör dom tre milen till min favvo-volvo-verkstad , där dom under dagen kan konstatera att orsaken till stoppet berodde på att någon slang till gasspjället flugit av.

Slang byttes o meken sa att nu var lampan släckt som varnade för "motorstyrning serv. omgående"............jo den var släckt i 10 sekunder då jag hämtade bilen.
In igen o undrade varför dom drev med mig........... då säger dom att dom även fått en del andra felkoder från gasspjället som inte gick att släcka men dom trodde det skulle ha avhjälpts med slangen , o eftersom bilen har både år o mil så det räcker , så kom vi överens om att bara lampdjäkeln släcktes så var allt fine för mig.

Nu blev det alltså ett nytt spjällhus också , alltså ingen kreta-resa i höst slang + byte + omprogrammering + gasspjäll utbytes + felsökning + arbetstid 6.409:-
Surt sa räven men nu är allt släckt :D var det värt det :???:
Dum fråga kanske, men varför köra på det viset, kickdowns osv med en snart 20 är gammal herrgårdsvagn som rullat 29k mil?
Naturligtvis tål den inte sådana påfrestningar, det är ingen Porsche.
Körstilen förklarar förmodligen dina problem.
Den är så sabla rolig att köra, det är endast därför jag vill ha den kvar...............
Men oljeförbrukning brukar ju härledas hit eller dit , rök osv blå rök grå rök etc etc etc
Denna bil ger ingen rök ifrån sig men den sörplar 1 liter på ca 200 - 300 mil kompressionen är ok undrar bara vart oljan tar vägen , JAG VET att den drar mer olja när man pressar motorn men tycker nog ändå att den drar en aningens aningens för mycket olja , kör ju inte kickdowns vareviga minut , eller ligger i mer än 130 någon minut.

Om turbon är kass , märker man inte det på att kraften tar slut eller kan den ge sin turboeffekt även om den är trasig , kan den vara halvtrasig / sliten ,därav oljeförbrukningen ??

Nåväl den rullar så länge den rullar :D
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]