Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Har kört tills det bara är "- -" kvar några gånger, men det är väl att utmana ödet kanske! Men vad gör man när lönekontot visar ungefär samma. :wink:

Som sagt så känns det alla gånger som om felet är bränslerelaterat, just för att det inte sätts några koder. Är det fel på gasspjäll, givare eller något annat så får man nästan garanterat en hel hög med koder.
En utläsning med Volvo VIDA hade dock inte skadat, för att verifiera att det inte ligger några inaktiva koder kvar.
Användarvisningsbild
av Kanats
Jag har varit med om liknande, min gav inga felkoder heller. Men jag gjorde rent spjälhuset och efter drt så går bilen jättebra. Förut så kändes det som att motorn skulle dö vid gaspådrag.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
av jesper77
Ber om ursäkt för jag inte följt upp på ett tag, har varit söderöver på semester. Nu är jag hemma och måste ta tag i detta med bilen. Innan jag åkte på semster tog jag en längre körning med bilen. Inga av problemen har kommit tillbaka. Dock känns det fortfarande som bilen går på för få cylindrar och ger ett högra tonläge än innan. Min sambos pappa körde en feldiagnostik på sitt jobb när vi var söderöver och fick följande felmeddelande.

641A Magnetventil styrning av utloppskamaxel (rad1) fel registrerad

1300 Luftmassemätare Avbrott/slut

3000 Kamaxelns lägesgivare inlopps kamaxel orimlig signal

0003 försörjningssspänning styrdon spänningsförsörjning ej OK

Min sambos pappa sa att det enda som är relaterat till vårt problem är luftmassemätaren och när den strular går bilen i ett nödläge. Detta kanske resulterar i att den låter lite konstigt. Annars går bilen felfritt. Tog mig mod att ringa och fråga andra bilfirman varför de inte fick några felkoder. De sa att de rensat den och att de inte ansåg de var relaterat men att jag ska vara nöjd för nu vet jag ju vad som var fel :shock: De andra felkoderna var inget att bry mig om sa han. Ska man verkligen ignorera felkoder? Blev ärligt talat förbannad och fråga om det inte var deras jobb första gången. Han förklarade att fel kan det alltid bli. Jag visste inte vad jag skulle säga och svarade inte tillbaka. jag är verkligen usel på detta. Blir nu orolig för att körningen söderöver under tiden den låtit konstigt skadat bilen.

Vad tror folk, ska jag försöka ge mig på att byta luftmassamätare? ska jag göra det själv? Tror ni det kan var luftmassemätaren som gör det där ljudet på motorn?
Användarvisningsbild
av wissel
Vad är det som gör att du inte vill hantera detta problemet på ett bra sätt?
Flera har skrivit att det är Volvos VIDA som gäller för avläsning av din bil, inga "hemmapulare"
med diverse idéer som bara kostar pengar.
Tror INTE LMM (Luftmassemätaren) ger dina symptom.
Men det är ju dina pengar....... :???:
av rid54
"Spänningsförsörjning ej OK"... Hmm.
Jag skulle nog inte byta grejer på måfå här. Jag menar, de felkoder som du nu alltså har hittat, varför skulle man ignorera dem? Det kanske är nåt fel i spänningsmatningen till styrdonet, som felkoden säger? Eller att nån kamaxellägesgivare är felaktig. Finns det inte nån märkersverkstad eller en verkstad med riktiga mekar i närheten? De besked du får låter närmast som svammel i mina öron. Nån annan som vet mer får gärna korrigera mig här, men jag trodde knappast att en defekt luftmassemätare ger oljud ifrån sig, däremot kan den ju påverka motorfunktionen, men, återigen, det finns ju uppenbarligen även andra fel som registrerats.
av jesper77
Förlåt jag varit otydlig, båda sökningarna förutom den första är gjord på meca verkstäder ocv med deras utrustning.
av MickeM
jesper77 skrev: 641A Magnetventil styrning av utloppskamaxel (rad1) fel registrerad

0003 försörjningssspänning styrdon spänningsförsörjning ej OK.
Felkod 1: solenoidventilen är väl inte helt okänt fel. Jag vet inte om detta ens tänder motorlampan. Ger mysko motorgång, alt svag.

Felkod 2: Har någon kopplat ur LMM med motorn på tomgång, för att se om motorn stannar?
Ett gamalt hempularetrix för att se om den "funkar". Det sätter givetvis felkod. Är det brott i den, går motorn i nödläge. Motorlampa lysande givetvis.

Felkod nr3. Kamlägesgivaren. Ger startbekymmar om den är kass, och kan även stanna motorn. (Stryper bränslet)

Felkod nr4: Dåligt batteri, alt bortkopplat batteri, vid nått tillfälle. Troligen intermittent felkod. Skulle detta vara permanent, så skulle den knappast gå alls.
Har du månne startat slut på strömmen, vid nått tillfälle? Denna felkod kan isf ligga i flera styrdon, tex Airbag.
Användarvisningsbild
av wissel
jesper77 skrev:Förlåt jag varit otydlig, båda sökningarna förutom den första är gjord på meca verkstäder ocv med deras utrustning.
Som har helt fel utrustning. :-O)
av jesper77
wissel skrev:
jesper77 skrev:Förlåt jag varit otydlig, båda sökningarna förutom den första är gjord på meca verkstäder ocv med deras utrustning.
Som har helt fel utrustning. :-O)
Oki, så bilen måste alltid lämnas in på Bilia med andra ord? Hade ingen aning om att det var nödvändigt med just deras bilverkstäder för att felsöka en Volvo, de andra klarar inte av det alltså? Irriterande att de ens gör det när deras utrustning inte passar min bil :twisted:

Det som är med bilen nu är att den har en mysko motorgång, Känns som den går på för få cylindrar. Det relaterade problemet med att gaspedalen inte tar har inte återkommit alls.
av jesper77
MickeM skrev:
jesper77 skrev: 641A Magnetventil styrning av utloppskamaxel (rad1) fel registrerad

0003 försörjningssspänning styrdon spänningsförsörjning ej OK.
Felkod 1: solenoidventilen är väl inte helt okänt fel. Jag vet inte om detta ens tänder motorlampan. Ger mysko motorgång, alt svag.

Felkod 2: Har någon kopplat ur LMM med motorn på tomgång, för att se om motorn stannar?
Ett gamalt hempularetrix för att se om den "funkar". Det sätter givetvis felkod. Är det brott i den, går motorn i nödläge. Motorlampa lysande givetvis.

Felkod nr3. Kamlägesgivaren. Ger startbekymmar om den är kass, och kan även stanna motorn. (Stryper bränslet)

Felkod nr4: Dåligt batteri, alt bortkopplat batteri, vid nått tillfälle. Troligen intermittent felkod. Skulle detta vara permanent, så skulle den knappast gå alls.
Har du månne startat slut på strömmen, vid nått tillfälle? Denna felkod kan isf ligga i flera styrdon, tex Airbag.
Hej Micke tack för förklaringarna :)

LMM hade vi provat privat innan men sedan blivit tillsagda att inte röra mer så om den dök upp igen då var det en riktig felkod. Den dök upp vid andra sökningen. Om det skulle vara solenoidventilen, är det ett allvarligt fel? dyrt, komplicerat?

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]