Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fick fullt filter förra hösten, XC70 D5 hade Promotech Box i. På Volvo i Visby plockade dem först boxen, sen hade en slang till turbon gått sönder, mat att lambdasonden gav felkod. Macken försökte "rensa" filtret med vida, men gick tydligen inte för att felkoder blockerade, sa han. Men efter åtskilliga tusenlappar till Vmc så funkade bilen bra. Boxen var boven bakom allt. För mig funkade inte att köra långt o pressa motorn.
mattismarkus skrev:Ska kolla med bsr om deras apparat klarar allt då handlar jag en sån, känns som mkt strul med kinesisk vida
BSRs felkodsläsare klarar inte allt. Den läser bara felkoder. Med VIDA kan man också läsa felkoder men därtill säga åt bilen att starta reningen.
mattismarkus skrev:Ska kolla med bsr om deras apparat klarar allt då handlar jag en sån, känns som mkt strul med kinesisk vida
Med Bsr får du veta kanske följande
ECM Bosch EDC16C- Engine Control module EDC16C
0x2A20 Partikelfälla
0x2B30 Partikelfälla
0x2A70 Tryckgivare partikelfälla
Exakt så mycket fick jag fram när jag läste min bil med Bsr, räckte inte riktigt för felsökning.

Med Vida fick jag veta mycket mera av vad de koderna innehåll och kunde starta den kontrollerade reningen.

Med samma pengar som Bsr kostar for du både Vida-dice och en begagnade lapptopp med färsk w7 installerade och slipper de problem som de flesta har med Vida. Förutsatt att du inte köper den allra billigaste Dice eftersom risken att få fusk dice ökar.

Du kan söka från Inrego.
glock40sw skrev:Exakt så mycket fick jag fram när jag läste min bil med Bsr, räckte inte riktigt för felsökning.
Fast vad man kan och bör göra med en sådan läsare är att installera VIDA för få hjälp med uttolkningen av felkoderna (och åtföljande reparationsarbete). Enbart VIDA (utan DiCE) kostar inte mycket och datorn behöver inte vara portabel eftersom man inte använder den vid läsningen. En sådan lösning har också fördelen att man inte behöver släpa med sig en dator ut i bilen och sitta med den knäet (föga bekvämt). Läsaren kan ligga i bilen så att den ständigt finns till hands.

Jag har länge använt precis den lösningen (BSR PPC plus VIDA) för att diagnosticera min V70 -02 och det har funkat alldeles utmärkt. Det var först när jag köpte min V70 -15 i höstas som jag skaffade en komplett VIDA/DiCE-lösning eftersom den gamla BSR-läsaren inte klarar bilar av nyare modell. Sedan finns det förstås saker man kan göra med VIDA/DiCE som bara inte går med en separat läsare, t.ex. se om en felkod är aktiv eller inte, köra kompletterande tester, "tvångsköra" vissa apparater/processer (såsom filterreningen) och läsa data i realtid. Det kan ibland vara viktigt men man klarar sig långt med en separat läsare som klarar alla Volvos koder plus VIDA på datorn.
Det är "hokus pokus" produkt och filtret måste rengöras med värme och inte med några kemiska tillsatser. Några poster tidigare nämndes att man dråg några håll genom filtret och fick den fungera. Jag kan bara säga att man hade rent tur att lyckas skapa rätt tryckfall (före och efter) för att filtret var igen satt.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)