Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om du har vätska i behållaren och det har funkat (ingen störande luft) och slutar funka, så är det någon av cylindrarna som är slut eller så kärvar nåt i urtrampningsmekanismen. Förlorar du vätska i behållaren? Läcker det från kopplingskåpan?
av MickeM
Slog du i tillräckligt med vätska?

Prova att lufta "ordentligt" först.
Återkommer problemet så tror jag mest på kopplingens huvudcylinder, förutsatt att det inte försvinner vätska där nere.

Slavcylinderns typiska symptom är att den låter i lagret, att den kärvar (ovanligt, och du skulle ha motsatt symptom) eller att den läcker.
Läckage visar sig oftast som att kopplingen lååångsamt släpper upp sig själv, när pedalen är nere.
Dvs börjar tjuvdra i bilkö, så man får rycka i friläge och ta "omtag" med kopplingen.
av Malmstroem
Jag har själv lyckas tömma kopplingen på olja när jag luftade bromsarna på en V70N. :oops:

Symptomen är samma. Kopplingspedalen fastnar längst ner.

Det är relativt lätt hänt, eftersom behållaren ser till att bromsoljan "tar slut först" för kopplingen, och att den bromsolja som finns kvar i slutet är prioriterad till bromsarna. Det är rätt logiskt att bromsarna är prioriterade.

Det är inte alltid så lätt att lufta kopplingen. Jag fick skaffa en bromsluftare (http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... g-pa1267sv) för att få det att fungera bra efteråt.

Eftersom allting fungerade innan du började skruva på bromsarna skulle jag inte byta något innan jag luftat kopplingen ordentligt.
av frippe87
Dessvärre verkar det läcka någonstans, fick fylla på idag. Testade att lufta kopplingen med tryck, det sprutade på bra. Mina fel är kopplingspedalen fastnar vilket gör det omöjligt att få i växlarna tills jag pumpar lite på pedalen, då går det bra igen. Dock verkar det komma oftare nu än för någon dag sedan.
av MickeM
Kolla vart det läcker, om det försvinner i koppen.

Läcker det där nere mellan växellåda -motor, så är det slavcylindern.
Läcker det in i bilen, är det huvudcylindern
Kvarstår symptomen fast ingen läcka så är det också huvudcylindern.

Vi kan iaf konstatera att ditt problem är hydrauliken och inte själva kopplingen. Tråkigt nog är det samma jobb att byta slavcylindern, (inte huvudcylindern) och då är man korkad om man inte byter koppling, mm också när det ändå är rivet.
av frippe87
Ja jag fick en tid för felsökning på onsdag. Är det svårt/dyrt att byta huvudcylinder? När Volvo pratade om att byta koppling, pratar man om då om slavcylinder delen eller byter huvudcylinder per automatik då?
av MickeM
Man byter slavcylindern, för den är också själva urtrampningslagret. Dvs samma enhet.
Man byter inte huvudcylindern då, för den kan man byta utan att riva isär motor-låda.
Användarvisningsbild
av greeeken
frippe87 skrev:Okej, byter man något mer än slavcylinder/uttrampningslager?

Nej
Men Volvo vill garanterat byta koppling när den nu är nere.
Skulle göra detta på en mindre verkstad. Så gjorde jag
av MickeM
Som sagt: det är upp till dig.
Beställer du "byte av slavcylinder", så gör dom precis det, men dom kommer att REKOMENDERA dig kopplingsbyte, mm, och det är klokt att ta den smällen på delarna för nått tusen till.
(Om du nu har problem med slavcylindern, och inte bara huvudcylindern)

Vid kopplingsbyte byts kopplingslamellen, tryckplattan, urkopplingslager, och i förkommande fall ingående axels stödlager i svänghjulet.
På dessa modeller är urkopplingslager och slavcylinder samma enhet.

Det är klokt att i samband med detta mycket noga se över status på svänghjulet, som är av dämpad typ.
Jag skulle också propsa på att få packboxarna för vevaxel, och ingående axel till växellådan bytt. (Speciellt om den gått långt)
Relativt blygsam merkostnad, mot att detta ev måste bytas om två år till samma stora arbetskostnad som kopplingsbytet.
Detta är valfritt givetvis, och beror på hur länge du planerar ha bilen, men det är lättare att sälja den med kvitto på att detta är proffsigt bytt.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]