Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Milktrucker.
Den tanken har slagit mig men fjädrarna är inte bytta. Det är samma fjädrar som original som jag plockade av från fjäderbenen som satt på och sen allt nytt förutom själva fjädern. Jag misstänker ändå att det är något fjäderrelaterat för lagret tar i bussningen. När jag har tagit bort fjäderbenen kan man se hur lagret slitit på bussningen i ungefär en halvmåne. Så något är inte som det ska vara med biltema-sakerna. Allting är ihopmonterat exakt som det ska enligt vida och med rätt moment.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av andersuw
Vojje skrev:möjligtvis svårt att misslyckas med batterivatten. Förmodligen märkte du ingen skillnad om utifall det var kranvatten som salufördes.
Man kan misslyckas med det mesta. Men batterivattnet är utmärkt och i den tillämpning där jag använder det (vilket inte är batterier) märks det definitivt skillnad gentemot kranvatten.
Vojje skrev:Min bror köpte en batteriladdare på Biltema. Överhettningsskyddet utlöste så han fick även köpa en fläkt för att kyla laddaren.
Ett typexempel på en undermålig produkt, menar jag.
Du berättar inte vad det var för laddare din bror köpte. Själv köpte jag den här. Har fungerat utmärkt så här långt. Inga som helst problem med överhettning eller något annat.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/

Som jag sa: Visst finns det en del mindre bra produkter på Biltema, vilket det också gör på andra kedjor. Men att insinuera att Biltemagrejer generellt sett är skit är i mina ögon rätt löjligt. Det fanns kanske en tid då Biltema mest sålde skräp. Men det är rätt länge sedan vid det här laget. Det gäller bara att se sig lite för när man handlar där precis som man behöver göra på andra ställen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
skulle gärna kollat på dom dämparna
av Alexas
Vi har ett genombrott!

Nu ska ni få höra. För en månad sedan köpte jag 2 St fjäderbenslager från biltema i samband med bytet av dämpare. 549 :-/st. Och när jag kollade bilder idag på fjäderbenslager slog det mig att biltemas inte alls ser ut som de andra.

Bild
Denna bilden är från skruvat. Lagret ligger plant med fästet i metall.

De som jag har från biltema är lagret cirka en cm inpressat. Dvs det finns en metallkant som sticker ut runt en cm runt lagret.

Vilket ledde till detta:
Bild
Fästet har slitit på sätet varpå lagret i vissa lägen har fastnat. Och på det så är lagret inte plant utan snurrar runt i själva fästet och går från hög till låg.

Svårt att förklara men jag va inne på biltema idag för att fråga. Imorgon plockas de av och reklamera för så ska de inte se ut. De som biltema har inne nu ser ut precis som de andra jag hittat på Internet. Men inte de jag har.

Fortsättning följer....

av Alexas
Sverige, vi har ett resultat!

Jag har pillat med framvagnen igen och vad jag gjorde va att få nya lager av biltema (reklamation) och samtidigt bytte jag sida på stötdämpare. Gissa vad, bilens dragning flyttade sig från höger till vänster. Med andra ord är det direkt kopplat till stötdämpare! Jag har inte haft tid att kontrollera vad som ser konstigt ut men vi kan väll konstatera att i mitt fall har både biltemas lager, säte och stötdämpare varit av vääääldigt dålig kvalitet.

Kommer montera ner allt när de nya delarna har kommit. Ska se om jag får tag på kompletta, begagnade, fjäderben i fint skick eller köpa nya stötdämpare från Monroe.

Men nu vet vi!!

Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Sverige, vi har ett resultat!

Jag har pillat med framvagnen igen och vad jag gjorde va att få nya lager av biltema (reklamation) och samtidigt bytte jag sida på stötdämpare. Gissa vad, bilens dragning flyttade sig från höger till vänster. Med andra ord är det direkt kopplat till stötdämpare! Jag har inte haft tid att kontrollera vad som ser konstigt ut men vi kan väll konstatera att i mitt fall har både biltemas lager, säte och stötdämpare varit av vääääldigt dålig kvalitet.

Kommer montera ner allt när de nya delarna har kommit. Ska se om jag får tag på kompletta, begagnade, fjäderben i fint skick eller köpa nya stötdämpare från Monroe.

Men nu vet vi!!

har 2 st volvo orginaldämpare till XC70 liggande om du vill ha dom
av Alexas
volvofantast skrev:Hur går det med bilen?
Jag fick två nya lager av Biltema då de andra va helt felaktiga. Efter att ha bytt lagrena så har bilen slutat dra. MEN den känns inte helt hundra än i framvagnen. det är dock tillräckligt bra för att kunna köra normalt tills jag hittat andra stötdämpare till ett bra pris.

Men det är helt klart att det är Biltemas saker som orsakat allting!

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]