Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
erikn skrev:Jag skulle kolla magnetkopplingen. Sök på guide och erikn.
Jag kollade magnetkoppling och den hoppar i och ur emellanåt, kollade inte avstånd för jag hade inget bladmått men om den hoppar i och ur så funkar den eller?
av andersuw
Innanför remskivan till kompressorn sitter en rund platta. Om den snurrar med när magnetkopplingen slår till och står still när magnetkopplingen slår ifrån och om det fortsätter att funka så även när du tycker det börjar bli dålig kyla i bilen är det inte magnetkopplingen som är boven i dramat.
Användarvisningsbild
av erikn
jonny692 skrev:
erikn skrev:Jag skulle kolla magnetkopplingen. Sök på guide och erikn.
Jag kollade magnetkoppling och den hoppar i och ur emellanåt, kollade inte avstånd för jag hade inget bladmått men om den hoppar i och ur så funkar den eller?
Ja, det gör den. Problemet är när det blir varmt, när den behövs som mest. Det är då generatorn sänker spänningen för att skydda batteriet, då blir magneten inte lika stark. Och är då spelet för stort så kopplar den inte till och den kyler ingenting alls.

Och eftersom det är så sabla kallt just nu så kan du inte kolla om det är det som är felet. Men kolla med ett bladmått (motor avstängd) och om det är närmare 1 mm så är det för stort.
Användarvisningsbild
av jonny692
Bättre sent än aldrig :-/
Haft inne bilen på Ac kontroll och glappet va för stort, på ett ställe skulle dom ha 1000-1500 för att fixa det. dom plockar bort kompressorn och fixar felet och då måste dom fylla på nytt kylmedel eller?
Hur blir det om glappet och allt annat e bra förutom den lilla tråden under radion är av?
Funkar kylningen ändå?

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]