Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Olja bytt, bilen åker bättre men missljudet och den grova starten när motorn precis går om finns kvar.

Någon borde veta vad jag pratar om, all hjälp uppskattas.

Exakt när man vridet om tändningen så hostar den ca 2-3 ggr sen går den i, men den är inte mjuk.

Saker jag känt av
* Startar efter 2 sek, och startar alltid
* Känns som om hela motorn rör sig mer än normalt vid starten (inte själva kolvarna o så utan motorn i helhet)
* Låter högre än vad jag är van vid och ja är van vid ex s80 2.4, v70 2.4, s80 2.4t mm. och alla dom låter likadana nu är de s60 som sticker ut.
* Ljudnivån i bilen är högre än normalt
* Motorn kan kännas trött

Frågor
* Kan det vara att AWD modellerna är såhär? Min första volvo AWD så jag har ingen aning hur dom ska vara
* Eller kanske S60 modellerna som är lite speciella?
* Avgasläckage? trots att den gått igenom utan anmärkning?
* Hur kollar jag avgasläckaget?
* Hur kollar jag tröttheten på motorn? Något specifikt?, kollade den delen med 3 slangar höger sida om motorn om man står framför bilen, markerad med olika färger på och dom va va alla i kopplade. (läste någonstans att man ska kolla på dom)

Kom igen nu jag vet att någon kan och känner igen de här
Användarvisningsbild
av SRT
Många av dessa automatlådor tål inte att all olja blir bytt genom t ex en sköljning när de ibland blir ännu konstigare efter dessa oljebyten.
av Alexxelax
SRT skrev:Många av dessa automatlådor tål inte att all olja blir bytt genom t ex en sköljning när de ibland blir ännu konstigare efter dessa oljebyten.
Men den va redan konstig innan bytet, efter var bara positivt, den blev piggare och växlade mjukare, men allt annat va kvar som fanns innan
av Schmoyoho
SRT: Varför skulle en sköljning göra det värre menar du? Det känns som att det är väldigt ofta det argumentet/påståendet kommer upp men väldigt sällan som det faktiskt är fallet.

Alexxelax: Kan du inte spela in hur en uppstart låter? Spontant förstår jag inte varför lådan skulle vara boven i dramat, särskilt inte om lådan växlar som den ska nu. Då låter det ju som att lådproblematiken är avhjälpt.
av Alexxelax
Alexxelax: Kan du inte spela in hur en uppstart låter? Spontant förstår jag inte varför lådan skulle vara boven i dramat, särskilt inte om lådan växlar som den ska nu. Då låter det ju som att lådproblematiken är avhjälpt.[/quote]

Jo jag ska försöka få in ljudet jag menar, försökte innan men det var massa ljud som störde utanför.

Jag körde den idag igen och växlingen känns som om den varvar lite extra innan den går i på någon växel, inte mycket men kanske 2500varv sen hoppar den i.

Jag förstår inte heller varför just lådan ska vara problemet om det här händer vid start och växeln är på P, men ska försöka få de på ljud, återkommer
av Alexxelax
Nu låter den plötsligt inte så mycket mer :???: . skum bil, nu har växlingen blivit konstig vid 3an 4ans vxl.

Är det någon som vet hur bilen ska driva på Drive när man bara släpper bromsen, alltså utan gas? Min drar knappt framåt utan måste gasa.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)