Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
När man kollar på biltema så finns det 4 givare, är det olika givare på höger resp vänster på samma axel?
av MickeM
Hej.

Nu ska vi se om jag tolkat felet rätt:

"ABS jobbar om du svänger skarpt, trots att du inte bromsar."
Är det korrekt?

Går ABS in om vanligt om du bromsar hårt så hjulen vill låsa, eller är ABS systemet avstängt, med lysande lampa?

Om du inte får något ohm alls, så borde det vara helt brott i givaren =helt kass.
Men då skulle systemet stänga ner helt, och varna.

Jag gissar att du har en ABS ring fram som är dålig.
Dvs den tandade ringen som ABS givaren "tittar" på.
Det ger inte alltid någon felkod alls, men i de fall den gör det brukar det vara någ med "orimlig signal intermittent".

Kolla noga efter sprickor i ringarna, eller saknade tänder.

Micke.
av Shas91
Hej på Er !

Jag ska villigt medge att jag inte varit speciellt glad.. Köpte felkodsläsaren som andersuw föreslog och det har varit ett mindre helsik... att få till detta. Inget ont över andersuw förslag dock, grejorna verkar gedigna och bra...

Började med min äldsta laptop ok medges den var för trött, tog en 3 år gammal, fortfarande aktiv maskin den var för dålig processor. Slut på bärbara så jag tog min stationära denna fick jag helt enkelt inte ordning på systemet blev riktigt instabilt... Slutligen lånade jag grabbens speldator. Nu började det likna något men nu pratar vi om datorprestanda långt över de föreskrivna. Mycket tid och mycket svordomar för ingenting. Slutsats det går åt rejäla doningar för att köra operativsystem virtuellt.

Grannarna torde ha fått sig ett skratt igår för jag körde upp bilen på gräsmattan och drog ut kabeln genom fönstret ;-)

Bifogar en skärmdump över den första diagnosen, Nu börjar det kännas lite roligt. Visst hade det varit roligare att ha en dator med en riktig installation där man kan spara och skriva ut ifrån. Det får dock bli nästa steg om jag orkar vill säga....

Om man tittar i loggen så ser man mycket "gula" noteringar, svaga signaler mm. Spänningen var dessutom endast på 11,9V och vad jag vet så är batteriet aldrig bytt. Ikväll kommer jag således att byta detta har en känsla av att detta kan vara en av bovarna. Ska dessutom leta efter reläet för spolarmotorn...

Försökte hitta var man släcker servicelampan men tiden rann i väg så där gick jag bet.

Mvh // Shas
Bilagor
Namnlös.png
Namnlös.png (27.14 KiB) Visad 145 gånger

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]