Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VaCUm skrev:Funkar låsen på dörren så är det en lösning.
Låscylindern på förardörren (den enda låscylinder som är standard på V70N) bör man nog se till att hålla i trim även om man inte tänker sig att som TS plocka bort batteriet ur bilen. Inte så kul med låst bil annars om centrallåset kajkat, batteriet i bilen är dött, fjärrens batteri är dött eller fjärren är trasig. ;-)
VaCUm skrev:Min variant fungerar även med kärvade lås. :)
Beror ju lite på vilken del av låssystemet (i bred mening) som "kärvar". Se ovan. ;-)
VaCUm skrev:Kommer nog montera ett dolt och vattentåligt uttag och brytare för 12V under bagaget på min V70. Dagen då man står där utan el i batteriet och om låset kärvar på förardörren kommer det vara värt pengarna och jobbet :)
Jag investerar nog hellre i en låscylinder på bakluckan, kompletterad med inre handtag på samma lucka. Håller just på att realisera den tanken på min V70 -02. Har redan alla delarna utom den ram till klädselpanelen som skall sitta runt det inre handtaget. Hoppas få den detaljen senare i veckan och sedan återstår bara lite monteringsarbete. :D

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Enklaste lösningen: Parkera bilen på en plats där den kan stå olåst. :)

Annars så hade nog jag löst det såhär:
Öppna bakluckan och koppla ifrån batteriet. Stäng luckan.
Öppna motorhuven och anslut batteriet via startkablar. Stäng alla dörrar och lås bilen med fjärren.
Testa nyckeln i förardörrens lås. Funkar det att låsa upp och öppna dörren även med bilen strömlös så är det bara att låsa och slå igen motorhuven.

Sen givetvis det omvända när bilen skall användas igen.

Ska bilen stå nu över sommaren och ute i solen så kanske en sådan här kan vara något för att slippa krångla med låsning och batteri: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031034/

Inte mycket effekt, men borde räcka för att hålla batteriet laddat.
volvo244gle skrev:Annars så hade nog jag löst det såhär: Öppna bakluckan och koppla ifrån batteriet. Stäng luckan.
Öppna motorhuven och anslut batteriet via startkablar. Stäng alla dörrar och lås bilen med fjärren.
Som framgår ovan finns en ännu enklare teknik när det gäller låsningen. Lås bilen med fjärren men med bakluckan i öppet läge. Koppla ifrån och ta ut batteriet. Smäll igen luckan (som då blir låst).
Användarvisningsbild
av wissel
Lite O T men varför koppla bort batteriet över huvud taget ?
Några månader klara sig ett friskt batteri utan problem om bilen är frisk.
men som sagt det var ju inte din fråga, Sorry. :-)
wissel skrev:Lite O T men varför koppla bort batteriet över huvud taget ?
Några månader klara sig ett friskt batteri utan problem om bilen är frisk.
men som sagt det var ju inte din fråga, Sorry. :-)
Jag skulle nog koppla bort batteriet även om det bara gäller ett par månader om jag inte har möjlighet till underhållsladdning under den tiden. Det är ju både självurladdning och minimiförbrukning man måste räkna med och jag misstänker att batteriet kan hinna bli så urdraget att det inte blir fullt återställt även om det kanske fortsätter att fungera. Startbatterier mår som du vet inte bra av att bli ordentligt urdragna utan bör helst hållas nära max laddning hela tiden.
XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]