Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Alexas skrev:Tänkte att jag bjuder på en bild också så folk ser vad jag menar. Kolla in baken!! På alla vanliga V70 jag sett är det betydligt tajtare i hjulhuset. Min står för fasen på styltor :D
Ja det ser onormalt högt ut bak även för att vara AWD. Du bör nog kolla av om du har rätt fjädrar och dämpare bak.
av Alexas
Allting är i sin ordning :D Det är kombinationen AWD med nivåreglering som gör den så hög. Men jag håller med, det är så högt så att man nästan tror att den är höjd.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
Alexas skrev:Allting är i sin ordning :D Det är kombinationen AWD med nivåreglering som gör den så hög. Men jag håller med, det är så högt så att man nästan tror att den är höjd.
Det är ju möjligt att det skall vara så på AWD fastän det ser smått komiskt ut i mina ögon. Nivåreglering eller inte skall dock inte göra vare sig till eller ifrån ifråga om hur högt bilen står i olastat skick.
Användarvisningsbild
av milktrucker
har kikat runt på andra V70 AWD och ingen av dem ser ut som bilen på bilden......
Du bör nog kontrollera detta närmare
av frippe87
Jag tror nog att det är fullt normalt, kan vara kameravinkeln eller underlag för bilen som gör att det ser ännu högre ut. Min bifuel med nivåreglering är lika hög som din ser det ut som.
av Alexas
Det är fullt normalt med kombinationen av utrustning. V70 AWD med nivåmat har exakt samma nivåreglering bak som XC70. Så man måste nästan tänka sig en XC70 framför sig med 205/55-16. Det hade sett väldigt löjligt ut på XC70 också.

Nivåmat på en vanlig V70 utan AWD har två varv mindre på fjädern.

av Alexas
Frågan är, vad händer med hastighetsmätaren om jag slänger på samma dimension som ska vara på XC70 istället. 215/65 -16 är det va?

Hur mycket kommer den visa fel?

av Schmoyoho
Alexas skrev:Frågan är, vad händer med hastighetsmätaren om jag slänger på samma dimension som ska vara på XC70 istället. 215/65 -16 är det va?

Hur mycket kommer den visa fel?

Om du har VIDA+Dice så kan du kolla inställd omkrets och med t.ex rullomkrets.se räkna ut hur mycket fel det blir. Men det är ingen exakt vetenskap. Jag gick upp i dimension på min bil och beräknade att 100 på mätaren skulle bli 102 verkliga km/h men mätning med GPS visade 100,5 när mätaren visar 100.
av Alexas
Schmoyoho:

Jag har precis beställt VIDA + Dice. Eller ja. Jag har ViDA 2014D sedan tidigare på datorn men bestämde mig för att investera i en läsare också. Skickades idag :)

Men som jag förstår det på dig så ska jag alltså kunna ställa in omkretsen i ViDA så bilen ställs in med andra däck och visar "rätt"?

Användarvisningsbild
av milktrucker
XC-däck på en V70 - Detta måste jag bara få se

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]