Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter i bilen nu och har gjort lite mer noggranna tester istället för att bara känna i farten. Detta är vad jag kommit fram till:

Det kvittar om det är vänster eller höger rattutslag jag har, det känns lika mycket ändå. MEN det verkar i högsta grad vara varvtalsberoende. Vibrationerna känns lika mycket oavsett om bilen börjat rulla sakta efter dragläge eller om jag står på dragläget. Men desto högre varvtal desto mindre känns det.
Vid "rätt" varvtal när man kör iväg (ca 1200-1500 v/min) så känns det ingenting, oavsett hur jag har ratten. Men vad jag märkte va att varvtalet på bilen sjunker med 100-200 V/min vid fullt rattutslag vilket gör att man behöver parera koppling/gas på ett annat sätt för att vibrationerna inte ska uppkomma. Jag testade att stå på broms, 1ans växel och släppa kopplingen sakta. Samma vibrationer uppstår då när bilen kommer i för lågt varvtal. Det är alltså precis som att vibrationerna som uppkommer normalt i motorn när varvtalet blir för lågt innan motorstopp är ovanligt kraftiga.

Så, vågar man gissa på att det är motorfästet trots allt som inte fångar upp vibrationerna som det ska när bilens varvtal dippar lite?

Jag ryckte lite till i det och såhär såg det ut:
https://vimeo.com/160511941

Undre fästet har jag inte haft möjlighet att kolla på.
Alexas skrev:Så, vågar man gissa på att det är motorfästet trots allt som inte fångar upp vibrationerna som det ska när bilens varvtal dippar lite?
Kan inte uttala mig om det fäste du visar på bilen men givet vad vi nu vet om symptombilden verkar det vara en rimlig gissning.
Oavsett om skakningarna beror på motorfästet eller inte så ingår det i systematisk felsökning att eliminera möjliga felorsaker. Så att fixa till detta "motorfäste" (är nog ett momentstag) är aldrig fel.

Dessutom kan ju motorn röra sig (vrida sig) mer än tänkt med ett defekt momentstag vilket kan orsaka andra fel. Tex kan det bli svårt att växla under kraftig acceleration eller motorbromsning. Möjligen kan växlingsmekanismen som går mellan motor och kaross ta skada att motorn vrider sig för mycket. Det beror på hur denna är konstruerad på din VOLVO.
Alldeles säkert har du en flexibel bit på avgassystemet som skall ta upp rörelser i motorn. Den tar absolut skada (slits ut i förtid) av om motorn rör sig mer än tänkt.

Per L
Du borde nog också titta på där staget som går mellan fjäderbenstornen är infäst. Motorns momentstag sitter ju fast "mitt på" detta tvärstag.
På din första film ser man att tvärstaget rör sig väldigt mycket. Det tror jag inte att det skall göra!

Per L
frippe87 skrev:Den där bussningen glappar mycket för mig med, ska den inte göra det?jag kan röra staget lika mkt som du!
Staget sitter, och skall sitta, mycket lösare än man intuitivt tror. Det krävs väldigt lite kraft för att rucka på det i bilens längsled. Om bussningen skall gå att flytta så mycket i tvärled som videon visar är jag mer osäker på men det är i vart fall inte omöjligt eftersom den primärt är avsedd att dämpa vibrationer i den andra riktningen (bilens längsled). Noteras kan för övrigt att det sitter ett andra momentstag undertill i framkant på motorn som i likhet med den bussning vi redan talar om brukar vara moget för utbyte på bilar som fått några år och mil på nacken.
frippe87 skrev:Den där bussningen glappar mycket för mig med, ska den inte göra det?jag kan röra staget lika mkt som du!
Frippe. Vi vet imorgon för då köper jag ett nytt fäste från Volvo :) alt. AD bildelar om Volvos är vansinnigt dyrt.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]