Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej igen igen, som sagt så fungerar tomgångsvarvtalet, med när man startar från 0 eller från låg hastighet "dör" motorn till en kort sekund när man trycker ner gaspedalen och det spelar ingen roll om man gör det sakta eller fort, mycket irriterande.

Har någon något förslag på vad det är för fel.
av Friberg
hej! vågar man fråga om du satte in orginal stift
av erikeriksson
Hej, visst vågar du fråga, det är bara bra, hade tänkt köpa NKG, mina favorit stift, men köpte volvo orginal stift, de med tre "elektroder", samma som satt där tidigare. Även luftfiltret är volvo orginal.

Varför frågar du?

Ställde tidigare en fråga om ett "litet motorspjäll", har noga läst Heynes boken och tror att det är det spjäll som "K-nine" beskriver. Sitter tydligen på sugmotorer före 2001.

Har nu själv följande "spår" jag ska kolla, vet dock inte riktigt hur

1 Ovan nämnada spjäll
2 Gaspedalens givare
3 Ny "programvara" för motorn, vet dock inte om det hjälper, gissar att motort en gång i tiden har gått som den ska och programvaran kan väl inte försämras med tiden?
4 trottelspjället med motor och givare, trotts att det är rengjort

Snälla "super volvo mekkare" kom med några förslag på hur jag ska gå vidare.
av erikeriksson
Hej, kom att tänka på en sak till, trottel spjället är inte helt stängt när motorn är avstängd, det står några grader öppet, ska det vara så eller ska det stänga helt.
av Friberg
om det skulle något fel på ETM (gasspjället) så skulle du få fel meddelande (maf sensor el luftlekage)
men en rengörning är nog att rekomendera

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]