Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Niclas66 skrev:Milktrucker:
Nät det gäller ACEA klassning ar antar jag att den länk till OKQ8:as sida olje guiden talar om detta om man söker olja till sin bil.

Nät det gäller 50 oljan så har du (Milktrucker) fel.
Äger en Audi A4 1,8t som kräver 5w50 oljan.
Inte pga läckage utan en fabrik rekommendationer !
Detta för den hydrauliska kedjespännaren till kamaxlarna.

Förövrigt avsåg jag bara att hjälpa till med information angående motorolja.
Känns lite konstigt med tanke på Era reaktioner mot detta ?
Ja jo vi förstår att du vill hjälpa till, men det är ingen volvobil som ska ha *W-50 olja.
5W-30(A3/B4) är specen fr o m 2000 till 2004, den accepterar dock 0W-40 och 5W-40 som alternativ.
Från 2005? ska bilarna ha 0W-30(A5/B5), enl OKQ8 och Volvo får ingen annan ACEA-klass användas i dessa motorer.
Nu mer ska volvo ha 0W-20, en olja som är så tunn så det är ofattbart.
Dina rekommendationer kring val av viskositet är således till stora delar helt opassande för volvos motorer.
Senast redigerad av 2 milktrucker, redigerad totalt 0 gång.
av sensonic
milktrucker skrev:När det gäller Acea-klassningen är du på god väg, A3/B4 har den bästa smörjförmågan och smörjer allt som du skriver, men du missar att typ hälften av alla bilar ska ha Acea C-klassad olja, en olja med ytterst lite SAPS, alltså sulfataska.
Bilar med avancerad avgasrening, t ex trevägskat, kan ta skada av A/B-olja och får inte användas i den motorn.
Någon som vet ifall C-klassad olja "är bättre än" och därmed kan ersätta A/B-olja (om övriga specifikationer är rätt)? Har nämligen 8 lit Castrol Edge C-olja som jag inte vågat hälla i V70:n. Mailade Castrol och de vågade inte säga något.
sensonic skrev:
milktrucker skrev:När det gäller Acea-klassningen är du på god väg, A3/B4 har den bästa smörjförmågan och smörjer allt som du skriver, men du missar att typ hälften av alla bilar ska ha Acea C-klassad olja, en olja med ytterst lite SAPS, alltså sulfataska.
Bilar med avancerad avgasrening, t ex trevägskat, kan ta skada av A/B-olja och får inte användas i den motorn.
Någon som vet ifall C-klassad olja "är bättre än" och därmed kan ersätta A/B-olja (om övriga specifikationer är rätt)? Har nämligen 8 lit Castrol Edge C-olja som jag inte vågat hälla i V70:n. Mailade Castrol och de vågade inte säga något.
SAPS, sulfataska, har några fysikaliska egenskaper på oljan, exakt vilka vet jag inte.
C-klassad olja har en skala, C1, C2, C3 och C4.
Siffran avgör smörjegenskapen vilket är viktig att veta
av andersuw
milktrucker skrev:5W-30(A3/B4) är specen fr o m 2000 till 2004, den accepterar dock 0W-40 och 5W-40 som alternativ.
Volvo ger ingen generell rekommendation vad gäller viskositetsklassningen utan låter rekommendationen bero på temperaturförhållandena. 5W-30 är rätt i intervallet -30 till +30. 5W-40 är rätt i intervallet -25 till +40. Eftersom det ytterst sällan är kallare än -25 där jag bor samtidigt som jag rätt ofta kör i temperaturer mellan +30 och +40 utomlands på sommaren är 5W-40 rätt för min del. Enligt Volvo är för övrigt A1-klassad olja OK i dessa viskositetsklasser för bensinmotorer med undantag för R-versioner. Men A3 rekommenderas vid krävande körförhållanden, t.ex. bergskörning med mycket motorbroms och motorvägskörning i hög fart. Eftersom det blir en hel del av det för min del på sommaren använder jag alltid A3-klassad olja i min V70 T5 -02.
av Niclas66
Helt rätt Milktrucker med w50 oljan att ingen Volvo motor av nyare modell kräver detta :)
Eftersom forumet jag skriver i är tom -08 så är det såklart en del nyare regler som gäller from -05,därav länken till oljeguiden i mitt första inlägg.

Först gäller såklart det som står i Serviceboken,dock kan den ge lite olika förslag ibland,exvis A1/B1 alt A5/B5 men även A3/B3 som kan förbrylla när man läser detta ?
Vet att Volvo på min ort sålde rabatterad Castrol olja men endast i A5/B5 utförande.
Påpekade detta i butiken och fick till svar att den oljan (A5/B5) rekommenderades till "ALLA" Volvos motorer.
Det gör den inte på mina -04:or kan jag säga direkt,där gäller A3/B3 oljan.

Om det går bra från -05 vet jag inte,men nyare är konstruerade för den tunnare oljetypen.
Hur som,oljeguiden ger svaret via regnr som tur är.

Har ändrat / tagit bort "Mina rekommendationer" från första inlägget då dessa observerats (helt korrekt) som felaktiga för vissa årsmodeller,motorer.
Allt för att inte "vilseleda någon" som läser tråden ;)

Hoppas det övriga är ok ?
//Niclas66
Niclas66 skrev: Vet att Volvo på min ort sålde rabatterad Castrol olja men endast i A5/B5 utförande.
Påpekade detta i butiken och fick till svar att den oljan (A5/B5) rekommenderades till "ALLA" Volvos motorer.
Det gör den inte på mina -04:or kan jag säga direkt,där gäller A3/B3 oljan.
Skulle köpa olja till min S80 T6 -04, nu men överallt läser jag olika vad jag ska för olja. Senaste servicen ser jag dom spillde i 0W30 A5/B5 och mekonomen rekommender 5W40 C3 och Niclas66 här säger A3/B3. Mkt förvirrande måste jag säga. Ska byta nu själv för första gången men detta blev ju jobbigt.

Edit: Ser nu att det står i instruktionsboken att jag ska ha A1 men att olja med kvalitetsbeteckning A3 kan också användas.
Blir att lägga en beställning på 20L Castrol EDGE 0W-40 A3/B4 då. Räcker ju ganska precis till 3 oljebyten :D
A1 är en äldre klassning av A5 och ska väl inte finnas längre om jag förstått det rätt ?
A3 är den högsta kvalitets klassningen dvs bäst,men skillnaden mellan A3 och A5 är hur tjock oljefilmen blir av oljan.

A3 är tjockare än A5 och därav motstår den högre belastning än A5.
A5 är framtagen för bränslebesparande effekter mm.

Sen finns det förstås den positiva effekten av A5 oljan som är "tunnare" än A3 oljan,att den transporterar bort värme effektivare då den "flödar-snabbare" genom kanalerna.

Men det viktigaste är och förblir att läsa sin instruktionsbok där det står vilken olja ( viskositet och klassning ) motorn skall ha.
Sen är det en smaksak/kostnadsfråga vilket märke/oljetillverkare man väljer.
Men Rätt klassning är av största vikt !!
Viskositeten? tja från 2004 och äldre skulle jag välja 5w40 året runt,men bodde jag längre norrut så 0w40 som klarar lite kallare klimat är 5w40.
Bor iofs inte i Norrland längre men 0w40 blir bra ändå. Tyckte att dom hade bra priser där jag handlade och dom hade inte 5w40 A3/B4 så det fick bli den andra.
Vet inte riktigt hur jag ska göra, behöver lite input från er. Jag fick inte lös oljefiltret när jag bytte olja nyss. Men frågan är ska jag byta redan imorgon som jag tänkte först eller köra lite innan jag byter olja + filter. Det senare alternativet lät bättre i min värld, då kanske det lossnar lite skit.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]