Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag hade precis samma små små ryckningar i jämn motorvägsfart. Kändes mindre än misständningar. Det var gasspjället.....Efter ett tag började bilen gå ner i "halta hem"- läge... Provade att rengöra. Funkade i 20 mil sen samma fel. Volvo hjälpte mig att betala halva självrisken på min förlängda motorgaranti. (Efter rejäla påtryckningar från min sida).

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av Mr H
Kan verkstaden "se" på något sätt om gasspjället behöver bytas?
Tycker mig känna igen symtomen med små nästan omärkliga ryckningar, även om jag inte tänkt på om det är vid någon speciell hastighet.
Borde kanske kolla det medan jag fortfarande har "beg.bilsgaranti" på bilen.
Användarvisningsbild
av eccy243
bladet1 skrev:... du menar om ac;n skulle slå av o på av sig själv så skulle det bli ryckninga i bilen, som sagt har inte prövat det men ska testa och känna efter

/ Björne
Ja, de har hänt flera gånger att det är så. Och ja, det kan märkas även på en så ny bil. Det är ju lätt att prova i allafall...
Användarvisningsbild
av bladet1
Det här med förlängd garanti och om det nu är gasspjället , hur länge gäller den, min s80 är ju en 01;a och gått 13600 mil, kul att veta innan man ev åberopar den garantin hos Volvo

mvh Björne
av Frigge
bladet1 skrev:Det här med förlängd garanti och om det nu är gasspjället , hur länge gäller den, min s80 är ju en 01;a och gått 13600 mil, kul att veta innan man ev åberopar den garantin hos Volvo

mvh Björne
Finns ingen förlängd garanti på spjällhus.
Användarvisningsbild
av bladet1
va synd, hoppas det är ett billigare fel, vill ju inte ha det så här

mvh Björne
av jbl
Du kan ju alltid höra vad din Volvo verkstad säger. Det kanske finns goodwill på det hela.

Kolla upp om du har den senaste mjukvaran till din motorstyrning det skulle kunna hjälpa och är inte speciellt dyrt heller. 1.25kr för programvaran sen ca 300kr för jobbet.
Användarvisningsbild
av CarMan
det du beskriver låter som ac-ryckningar & fins på många morderna bilar, tackvare att man kör med tvärställda motorer!
testa att köra utan ac för att lockalisera om det försvinner då!

det kan bli bättre med ny mjukvara
Användarvisningsbild
av bladet1
tack för alla tips, skall testa köra 120 med och utan AC, kör ju från Väsby till Solna på E4:an rusningstid och då kan jag inte köra så fort, men tids nog om inte förr så till helgen, hjälper det inte att stänga av AC:n får jag väl tala med Volvoverkstaden om ev ny programvara som ni talar om

mvh Björne

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]