Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft liknande problem på min S60 2,5T -04 där inget händer när man vrider på nyckeln?

* Batteriet bytt förra året ( 100 amp ).
* All el fungerar så som belysning mm = full spänning i batteriet ( 12,7v ).

Löser det genom att ta ur de stora reläerna ( 4st ) i säkringboxen under huven och montera tillbaka dom igen-
Vet inte vilket av de 4a reläerna som är till startmotorn ?
Men efter denna procedur så fungerar startmotorn igen ?!
Har hänt 2ggr nu de senaste 7 dagarna.

Om det beror på fukt (ärgade ytor) eller annat vet jag inte då kontaktytorna på reläerna inte synbart har några defekter?
Hej har en lika dan, hörs något alls? (Typ ett litet klonk)
Om inte kan ja meddela att de sitter en vitgrön/vit röd
Kabel nere på starten med plast på kabelskon
Under insuget!
Drar man dän den lr juckar på den så brukar dem starta
Då fukt och ärg brukar göra så signalen inte kommer fram

Står de el spärraktiv är de antenn ringen som är pajj
Kostnad 550kr går att byta själv på max 20min

Nr3
Klunkar de kan säkringen en 25a gått till starten
Bara byta fram i säkringshuset i motor utrymmet
* Intressant,behöver man inte koda om nåt om man byter den sk "antenn ringen" ??
* Ska kolla kabeln vid startmotorn ( soleniod kabeln antar jag du menar? )har inte kikat på den ännu.
* Säkringen är på min S60 -04 Nr:22 i säkringslådan under huven (25 amp )= hel i mitt fall.
* Jordflätan mellan startmotorn och solenoiden är inte av,men kan vara ärgad? (svårt att se pga plasthöljet som täcker den)
Det lustiga är att vid sista vändan (onsdags) så tog jag extra/reserv nyckeln utan att ha fipplat nåt med bilen (säkringar,kablar,relän) och gjorde ett försök med den.
Och den startade direkt !!
En tillfällighet kanske?
För den vanliga nyckeln fungerar också nu och direkt efter försöket med reserven.
Tror detta inte va något annat än en tillfällighet/tur om man så vill,felet är ett glapp i en/någon krets pga ärg etc.
Har hittat problemet,det var kabeln till solenoiden (manöverströmmen) som kontakten ärgat ihop på = grönt i kontaktytorna.
Vi kollade av ev felkoder innan då startmotorn va stendöd = inga felkoder visades.
Ruckade lite på kabelskon ( trångt som f..n ) och vips startade utan problem.
In i garaget och demonterade luftburken/Filtret för bättre åtkomst och sen kontaktspray på eländet.
Så nu är det blankt och fint så hoppas det blir bra kontakt nu ett tag framöver igen :D
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]