Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjöman
Jag hade samma problem på min V70 från 2006.

Volvo (Bilia Haga norra) ville ha 8243kr varav 5764kr för stegmotor, resten arbete och förbrukningsmtrl.
Hittade på Blocket en kille utanför Lidköping som erbjuder stegmotor inkl montering och justering av gastryck för 1200kr.
För mig blev det också resa Stockholm - Lidköping - Stockholm för ca 1000kr i bränsle.

Killen i Lidköping har dessutom betydligt bättre koll på allt som har med gasdrift att göra än Bilias "gasexpert".

Problemet löst, bilen går numera perfekt, och gastrycket som tidigare var aningen högt är också justerat.

För alla som liksom jag själv hellre köper jobbet för 1200 än gör det själv rekommenderar jag denna lösning.

***EDIT 2017-01-30***
En dryg vecka senare.
Fungerar fortfarande perfekt.
sjöman skrev:Jag hade samma problem på min V70 från 2006.

Volvo (Bilia Haga norra) ville ha 8243kr varav 5764kr för stegmotor, resten arbete och förbrukningsmtrl.
Hittade på Blocket en kille utanför Lidköping som erbjuder stegmotor inkl montering och justering av gastryck för 1200kr.
För mig blev det också resa Stockholm - Lidköping - Stockholm för ca 1000kr i bränsle.

Killen i Lidköping har dessutom betydligt bättre koll på allt som har med gasdrift att göra än Bilias "gasexpert".

Problemet löst, bilen går numera perfekt, och gastrycket som tidigare var aningen högt är också justerat.

För alla som liksom jag själv hellre köper jobbet för 1200 än gör det själv rekommenderar jag denna lösning.

***EDIT 2017-01-30***
En dryg vecka senare.
Fungerar fortfarande perfekt.
Jag har samma problem med min bi-fuel -06, och behöver snarast få service på den. Kan absolut tänka mig att köra till Lidköping för att få hjälp av någon som är kunnig och inte skörtar upp mig. Om du kan dela med dig av kontaktuppgifter till den här killen är jag supertacksam!
Har haft samma problem med min -06:a. Den har slumpvis dött på gas men sedan gått utmärkt på bensin. Ibland har det varit 30 mil mellan motorstoppen.

Eftersom jag bor i Stockholm och inte hittade några mindre verkstäder hamnade jag hos Bilia och Upplands motor.

Här kommer offerten från Upplands motor
Priser inklusive moms
Stegmotor gasfördelare byte 1 181,25
Gastryck kontroll & justering 918,75
Stegmotor(VO 31216348) 5 764,50
Summa 7 864,50
Helst vill de inte göra jobbet direkt utan felsöka för 1500 kronor. Som jag förstår det kommer man inte hitta detta glapp i stegmotorn vid en felsökning. Jag förstår inte här att en av stockholms största verkstäder (som också sålt gasbilen till mig) inte har kunskap om detta fel? Fråga mig inte varför Volvo inte erkänner felet? Redan nu vill man också helt utan grund sälja på mig byte av gasregulatorn.

Gasregulator byte 1 443,75
Regulator, bytes(VO 36001494) 11 083,50
Summa 12 527,00

De accepterar att jag kan ta med mig stegmotorn själv (köpt från Bengt på Blocket. Fungerade perfekt) Men cirkusen börjar när de börjat skruva! Då ringer man och säger att man inte lyckas återskapa felet? Jag berättar - vilket jag även gjort tidigare - att felet är slummässigt och inte kommer att gå att hitta. Jag frågar om de får bilen att överhuvudtaget gå på gas? Det vet inte killen i telefon utan ber att få återkomma. Efter 20 minuter återkommer de och berättar att bilen inte går på gas med den nya regulatorn. De vill nu felsöka bilen. Jag accepterar det. Klockan är 16 och bilen kommer inte bli klar under dagen. Barnen får åka kommunalt hem från skidbacken. Jag sitter vid forum och läser. På verkstaden står bilen som fungerade på gas innan Upplands motor började skruva - och som de nu vill få mig att betala 1500 kronor för att hitta ett fel de själva åstadkommit!

Morgonen efter ringer jag direkt till verkstaden och säger att de inte ska felsöka utan återmonter stegmotorn. Jag blir då kontaktad av verkstadschefen. Han säger att de inte kan ta något ansvar då jag hade med mig en egen reservdel - stegmotorn. Han ifrågasätter om det är rätt del. Jag får återigen berätta att det är rätt del och att det är volvo orginal. Till slut säger jag vill prata med en tekniker. En tekniker ringer upp. Han berättar att han tror det läckt kylarvätska in i regulatorn och att hela paketet måste bytas för ca 30000 kronor. Jo för han kan få bilen att gå på gas på 4000 varv/m och det stärker verkstadens tes.

Jag berättar att det finns en risk för att det kommer in föroreningar som låser kolven i stegmotorn. Det händer kanske fem gånger på hundra när man byter. Därför ska man aldrig montera tillbaka kylpaketet innan man kalibrerat (slagit på tändningen och stängt av) stegmotorn och testat att bilen går på gas. Om inte bilen går på gas får man montera bort stegmotorn och rengöra ordentligt och sedan återmontera, kanske två gånger till och med. Jag blir nu misstänkliggjord för att Jag har läst på forum som detta och forumgas?? Till syvende och sist går teknikern med på att testa att återmontera stegmotorn. Efter lunch blir jag uppringd. Man är uppriktigt förvånad över att bilen faktiskt går på gas utan problem. Efter andra försöket fungerade visst stegmotorn.

När jag hämtar bilen får jag ingen ursäkt eller rabatt. Jag kan tyvärr inte rekommendera Upplands motor. Jag tycker detta speglar taskiga kvalitetsrutiner - vågar jag byta bromsar där?? Man är inte ödmjuk inför kundens kunskap utan vill helst sälja på hela färdiga (dyra) reparationspaket. Kan man inte reparera gasbilar ska man inte ta in dom i verkstaden.

Jag vill samtidigt tacka er på forumet och Bengt i Göteborg för stöd under denna resa.
Användarvisningsbild
av sbf
Har inte så mycket att tillägga till ovanstående mer än att jag bara vill bekräfta att Markku är en toppenkille, kunnig och trevlig. Jag var till honom i januari, trots att jag bor på östkusten, och fick min GTR och stegmotor bytt till renoverade delar, har kört knappa 1000 mil sedan dess och har inte haft några problem med gasdriften.

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀