Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
På 2.5T ska vevhusventilationen rengöras vid 16 000 mil och 24 000 mil samt vid 30 000 mil, de två sistnämnda nivåerna tror jag stämmer.
På den här motorn är det riktigt viktigt att rengöra vevhusventilationen enligt spec. Förmodligen också andra bensinturbo.
av Andis
Hallå hallå

Då har jag lagt mer eller mindre hela dagen på att rengöra vevhusventilationen enligt Volvos instruktioner. i vilka dom inte pratar om att ta bort oljefälla m.m.

Nu till min fråga har nu ordentligt undersug i oljelocket man känner riktigt hur det suger fast och viner om man gläntar på det. Verkar ju jätte bra till jag läste vidare i instruktionerna där det står att man sak kunna mätta undertryck i oljestickan med vacuum mätare. -0,2 eller mer står det i manualerna. men jag tyckte inte jag fick något undertryck eller kanske jag hade för grov mätare hmm. Tyckte det kändes varken sug eller övertryck i oljestickan medans det är rejält sug i oljelocket.

Hur är det på era när allt är rengjort? Kanske detta är normalt?

Eller blir det till ut med allt igen och byta oljefälla och alla rör för att få sug även från oljestickan? Vill gärna vara säker på att det inte är normalt som det är nu då det är en hel del jobb med att plocka ner detta system vilket gör det tråkigt göra allt i onödan igen om det är normalt nu..

Tittar på vad som är rört sist av auktoriserad verkstad och bara den slangen enligt manualerna man ser dom rengjort då. (nu har min hovrepratör på Volvo slutat där och inte orkat kolla en ny som går prata med och inte ska råna en på allt till såna här reparationer därav prova rengöra det själv)

Mer info oljan byt var 2000 mil upp till 15.000 mil sen köpt jag den 2010 och senaste 10 åren oljebyte var 1000 mil och alltid helsyntet av bra kvalité. Inga läckage av olja alls från motorn drar precis lika mycket olja som den alltid gjort nu med. Samt helt tyst i motorn och går precis som ny nu med. Det som var mitt problem med vevhuset denna gång var inte att det var stop i röret och nippeln jag rengjorde utan visa sig vara plast nippeln in till oljefällan som gått av och drog tjuvluft där. Nu har jag en i metall var det som tog mer eller mindre halva dagen att få tag i skrattar tänk att man bor i Sveriges huvudstad och ingen i stort sett har en sån nippel hemma på hyllan blev en egnefixad i metall nu med saker från jula till slut som passa perfekt men det är en annan historia om fixningen av den gick till.

Mvh
Andis
av Andis
Jag försökte mäta med en liknade mätare som den nedre kanske för grov skala på den eller vad blir -0.2 kpa på den mättaren ? Har för mig min gamla mättre står något om att den mäter i inch hg. Använde den till ställa in holly förgasre till för en 15 år sen på dom V8 motorerna brukade den visa rejält undertryck när man mäte i insuget men kanske det är lite svagare tryck vi pratar här med - 0,2 kpa
av Andis
IMG_3812.jpg
IMG_3812.jpg (2.06 MiB) Visad 2580 gånger
Så här säger manualen från tillverkaren att rengöringen ska gå till. Allt jag hittat om rengöringen. Resten är bara hur man tar bort allt runt omkring för att komma åt.
av Andis
IMG_3813.jpg
IMG_3813.jpg (2.1 MiB) Visad 2580 gånger
Kan man ha sån tur att allt är klart Bild ser ut som 0,2 kpa är ett väldigt svagt sug kanske därför jag inte tyckte min mätare rörde sig alls.
Andis skrev:Hallå hallå

Då har jag lagt mer eller mindre hela dagen på att rengöra vevhusventilationen enligt Volvos instruktioner. i vilka dom inte pratar om att ta bort oljefälla m.m.

Nu till min fråga har nu ordentligt undersug i oljelocket man känner riktigt hur det suger fast och viner om man gläntar på det. Verkar ju jätte bra till jag läste vidare i instruktionerna där det står att man sak kunna mätta undertryck i oljestickan med vacuum mätare. -0,2 eller mer står det i manualerna. men jag tyckte inte jag fick något undertryck eller kanske jag hade för grov mätare hmm. Tyckte det kändes varken sug eller övertryck i oljestickan medans det är rejält sug i oljelocket.

Hur är det på era när allt är rengjort? Kanske detta är normalt?

Eller blir det till ut med allt igen och byta oljefälla och alla rör för att få sug även från oljestickan? Vill gärna vara säker på att det inte är normalt som det är nu då det är en hel del jobb med att plocka ner detta system vilket gör det tråkigt göra allt i onödan igen om det är normalt nu..

Tittar på vad som är rört sist av auktoriserad verkstad och bara den slangen enligt manualerna man ser dom rengjort då. (nu har min hovrepratör på Volvo slutat där och inte orkat kolla en ny som går prata med och inte ska råna en på allt till såna här reparationer därav prova rengöra det själv)

Mer info oljan byt var 2000 mil upp till 15.000 mil sen köpt jag den 2010 och senaste 10 åren oljebyte var 1000 mil och alltid helsyntet av bra kvalité. Inga läckage av olja alls från motorn drar precis lika mycket olja som den alltid gjort nu med. Samt helt tyst i motorn och går precis som ny nu med. Det som var mitt problem med vevhuset denna gång var inte att det var stop i röret och nippeln jag rengjorde utan visa sig vara plast nippeln in till oljefällan som gått av och drog tjuvluft där. Nu har jag en i metall var det som tog mer eller mindre halva dagen att få tag i skrattar tänk att man bor i Sveriges huvudstad och ingen i stort sett har en sån nippel hemma på hyllan blev en egnefixad i metall nu med saker från jula till slut som passa perfekt men det är en annan historia om fixningen av den gick till.

Mvh
Andis
Du har inte instruktionen att dela med dig av?
av Andis
efraiem1 skrev:
Andis skrev:Hallå hallå

Mvh
Andis
Du har inte instruktionen att dela med dig av?
Hej efraiem1 jag kan lägga upp fler bilder ur hur man rengör enligt volvo om du vill. Men resten kommer bara handla om hur man tar flyttar undan servopumpen och generatorn. Dom viktigaste sakerna hur man rengör är det jag la upp.

Själva rengöringen och kontrollen är inte så svår det värsta är ta bort sakerna för komma åt första gången man gör detta. Skulle gå mycket fortare och enklare nästa gång jag gör det.

Är inte där jag har datorn med instruktionerna förens på torsdag igen då kan jag ornda lite fler bilder här i tråden. Tror det är en bra ide så slipper folk klura så mycket. Har själv dragit mig rejält för pyssla med denna rengöring men det var absolut värt jobbet tycker bilen går mycket bättre nu med helt jämn och stabil tomgång samt tycker även turbon trycker på mer än innan.

Funderar på om min lösning med en 4 mm nippel in till oljefällan i stället för 2 mm som jag inte fick tag i gjorde det hela ännu bättre för känns som bilen går väldigt bra och väldigt bra sug i oljelocketBild
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]