Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Alexas skrev:Förresten, hur är lyset på den? Det första jag kommer göra är att byta lampa till Philips X-treme D2R men jag skulle ändå vilja vet hur bra halvljuset är med tanke på att de kör öppen reflektor istället för projektor till xenon-lampan.
Lyset är i mina ögon bedrövlig, visst Bi-xenon. Men jag monterade 3x 70w xenon, Nu ser man, & jag slipper bli trött i ögonen vi mörkerkörning.
I övrigt är jag nöjd med bilen. MY06, D5, 31200mil på mätaren.
Framvagnen är renoverad för 7000mil sedan.
Nya skivor & parkerings broms bak.
Ska byta styrstag vänster fram.
Vatten i bromsvätskan i regel varje år.

Om bilen dragit mycket släp, så ska du känna efter vibrationer i bak. Vår bil är inge rolig i bakvagnen längre.
av Lövet
Bilen i länken HAR INTE xenon så några D2R lampor kan inte stoppas i den alls.
Bilen har Halogenstrålkastare. Det syns tydligt på reflektorn. Xenon ser ut så här:
Bild
Om det är xenon i bilen är det eftermonterat och det ska du inte ha eftersom dels att det bländar andra och dels för att du inte kommer genom besiktningen med det. Men jag tror förklaringen är enklare än då, handlaren har inte koll utan tror att det är xenon för det är det ju på "alla" xc70.
Det är dessa reflektorer som sitter i bilen.
Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Jag har något av en fobi mot "höga miltal". Jag är rädd för att motorn rasar så fort den går över 20 000 mil haha. Helt obefogat såklart men.
740 GL med B200? går 50 000 mil trots att den gått till o från utan kylarvatten.
850 TDI går 70 000 mil
V70 2.4 Går över 50 000
D5, ja det vet nog inte ens gud.
av Alexas
Hur står sig 2,5t som sitter i XC70n i kvalitet? Hur många mil vågar man köpa ett ex med om den är servad enligt boken?

Tack för det tipset Lövet! Annars hade jag bara gått på vad försäljaren skrivit. Ska kontrollera detta på bilarna som vi kollar på.
av Alexas
Hur är det med delningen av baksätet? De flesta bilderna jag sett har bara tvådelat baksäte men enligt vissa trådar finns det bilar med tredelat. Är det efter en viss årsmodell eller är det extrautrustning?
Användarvisningsbild
av frasse4
Tycker det är väldigt sällan man hör om problem med 2,5T på det här forumet. Jag tycker det är en trevlig motor, bra med bottenvrid, man har 300 Nm vid 1500 varv. Sedan är den ju betydligt piggare än D5:an att köra, men drar ju betydligt mer också...
av sensonic
Alexas skrev:Hur är det med delningen av baksätet? De flesta bilderna jag sett har bara tvådelat baksäte men enligt vissa trådar finns det bilar med tredelat. Är det efter en viss årsmodell eller är det extrautrustning?
Jag har tredelat säte på min och i pappren som hör till är det extrautrustning. Värt att tänka på vid tredelat är att det inte finns baksätesvärme eller mittarmstöd. Ingen av de bristerna är helt poppis hos mina ungdomar.
av Alexas
Jag återupplivar denna tråden lite. Det blev pausat där ett tag men nu är vi ute på bilmarknaden igen!

Ack vad svårt det är att hitta lågmilare av gamla XC70n. De flesta har rullat 15000 mil och mer.
Användarvisningsbild
av fisse
Det är inte motorn som rasar, det är växellådan=Dyrt! Välj om möjligt manuell låda. Men sköter du en automat så kan den gå väldigt långt den också! Annars ser det ut att vara en fin bil!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]