Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
rid54 skrev:En bussning? Du nämner att ljudet ökar i takt med varvtalet och inte påverkas av att du svänger eller kör rakt, eller såtr still. Låter ju mer som det har med varvtalet att göra, dvs pumpen, än att det skulle vara nåt i styrlänkaget (en bussning).
Nej, jag sa att det låter när man kör över en gupp, eller någon annan ojämnhet då. Stilla låter det ingenting, förutom lite högre motorljud än normalt. När jag svänger helt då knackar de något sen känns de helt skumt, som om hjulet kommer lossna om man gasar lite till, men de tar i på något sätt, men det var tydligen normalt.
av Alexxelax
En grej som jag kom på, kan mina symptom ha och göra med att jag har styrstopp för hjulmått 225/40, 235/40, 225/45, 235/45, 225/50, 225/55
men har installerade hjulmått på 205/55-16?

Hur är det med drivaxeln, kan dom också visa symptomen som jag skrev ovan att hjulen känns tvingade in i svängen, alltså svängen är inte smidig
av Alexxelax
Inga svar men testar ännu en gång

Jag känner av den här hacket lite mer och mer, så jag tänkte kan det ha med diffen och göra? dålig olja?
Jag har svårt och tro att det här är normalt, alltså bilen hoppar till vid skarpa svängar.
av rid54
Drivknutarna vid framhjulen kan vara "dåliga" och ge en del mysko symptom när man kör (mer när man svänger). Att de trögar så att det känns svårt eller ryckigt att vrida ratten har jag inte hört om, men allt är ju möjligt. Inre knutarna kan ju också slitas, men de borde ge mer symptom vid fjädringsrörelser än vid svängande. Diffen skulle jag nästan tro är ihopbyggd med växellådan och har samma olja, men vet ej. Självklart är det bra att kolla ev oljenivåer.

För att kolla drivknutarna måste man nog avlasta framhjulen (lyfta under bärarmen, vid spindelleden) och känna på alla roterande delar när man vrider hjulen. Prova vrida hjulen mellan fulla styrutslag (som de brukar göra vid besiktningen), allt ska snurra lätt och utan glapp eller oljud. Damaskerna måste vara felfria och inget läckage av fett ska synas.
av Alexxelax
rid54 skrev:Drivknutarna vid framhjulen kan vara "dåliga" och ge en del mysko symptom när man kör (mer när man svänger). Att de trögar så att det känns svårt eller ryckigt att vrida ratten har jag inte hört om, men allt är ju möjligt. Inre knutarna kan ju också slitas, men de borde ge mer symptom vid fjädringsrörelser än vid svängande. Diffen skulle jag nästan tro är ihopbyggd med växellådan och har samma olja, men vet ej. Självklart är det bra att kolla ev oljenivåer.

För att kolla drivknutarna måste man nog avlasta framhjulen (lyfta under bärarmen, vid spindelleden) och känna på alla roterande delar när man vrider hjulen. Prova vrida hjulen mellan fulla styrutslag (som de brukar göra vid besiktningen), allt ska snurra lätt och utan glapp eller oljud. Damaskerna måste vara felfria och inget läckage av fett ska synas.
Jag har ju AWD så det känns som om bakhjulen hoppar till vid svängar, det är ett hopp varje halv sekund typ. Trög är den inte, bara att det känns som om svängen inte är smidig, utan det känns som om bakhjulen tvingar in svängen men det är nog något annat.
Angående oljenivåer och oljekvalite så vet jag inte vilja oljor som ska vara och har läst lite hur man byter dessa men vissa har skrämts med att byta oljan i haldexen så kan den rasa, något om en plombering.

Okej ska testa att snurra hjulen med helt vriden ratt, och bakhjulen är bara att snurra? Ska kolla damasken också.
av rid54
Beklagar, men jag ser först nu att du kopplat på en gammal tråd och detta med AWD har jag inte sett nåt om innan... Det är ju lite andra premisser, på din beskrivning låter det som du har fast inkopplad fyrhjulsdrift. Det blir en helt annan problembild och annan felsökning. Kolla för all den först av allt att fyrhjulsdriften inte har hängt sig i inkopplat läge på nåt sätt.
av Alexxelax
rid54 skrev:Beklagar, men jag ser först nu att du kopplat på en gammal tråd och detta med AWD har jag inte sett nåt om innan... Det är ju lite andra premisser, på din beskrivning låter det som du har fast inkopplad fyrhjulsdrift. Det blir en helt annan problembild och annan felsökning. Kolla för all den först av allt att fyrhjulsdriften inte har hängt sig i inkopplat läge på nåt sätt.
Okej då förstår jag, ska kolla upp det
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]