DennisKafedzic skrev:Symptomen är som att han inte släpper ner på varvet i mellan 3-4 utan hinner varva upp lite så det blir som en smäll när han växlar i 4an.
Vet inte om fenomenet har något namn på svenska men på engelskspråkiga forum brukar det kallas shift flare. Har för mig att det inte är alldeles snällt mot lådan om du har sådana riktigt stenhårda växlingar, alltså delarna som inte är ventilpaketet du i sådana fall byter utan själva växellådan. Men som sagt: jag har för mig. Jag är också bara en lekman som gjort lite research då min låda gärna dunkar in trean fram tills att jag nått drifttemp.
johnnype skrev:Lite "hårda" ord mot Volvo tycker jag. På lokala Volvo ÅF/Verkstaden här så har jag faktiskt frågat om ventilpaket och det byter dom men vågar inte garantera att det löser problemet. Det är därför dom säger att man ska byta hela lådan, det vet man löser problemet.
Har man en kundmottagning där privatpersoner lämnar in saker för reparation behöver man ju ge dom lösningar som fungerar, att då säga byt ventilpaket för 15000kr (+arbete? jag vet inte priset där) så blir det k a n s k e bra... fungerar ju inte! Tänk vilken sur kund du kommer ha om det inte var felet och lådan måste bytas som nästa steg...
Det är samma i min bransch, mina kollegor som hanterar butik/privatpersoner vet att man inte ska försöka med dom där billiga halvlagningar som kanske går bra, det slutar allt för ofta med att man måste jobba gratis nästa gång när samma fel fortsätter. Nej, sådana reparationer duger åt kompisar och släkt.
Nytt ventilpaket går att köpa online från Sonnax. Ska tydligen vara likvärdigt eller bättre men åtminstone avsevärt billigare. Arbetet kostar väl lika mycket men enligt jensas850 låter det ju inte allt för krångligt. Däremot är det svårare på V8:orna. Jag har som sagt problem med att min låda dunkar in trean oftare än inte och den lokala volvo-verkstaden sa att de utförde sådana byten av ventilpaket. Jag fick 15-20 tkr som ett väldigt ungefärligt prisförslag men mindre om du införskaffar ventilpaketet själv förstås. edit: men jag håller med dig i sak och jag förstår också att volvo hellre byter lådan. Verkar vara lättare att få det gjort på good-will i USA än här dock, konstigt nog. Har fått intryck av att det lönar sig att lirka med VCNA mer än vad det gör att lirka med volvo i Sverige.
milktrucker skrev:Bilen har en 6-stegad låda som heter TF80SC. Den har ett fabrikationsfel som drabbar samtliga exemplar, vanligen mellan 10-20 tusen mil.
Det är ett ventilfel som gör att det inte växlar som den ska mellan 3:e och 4:e steget, effekten blir att slår i växeln med en hästspark.
Man får byta ventilsystemet, dvs själva elektorhydrauliken. Det kostar ca 15.000 kr.
Volvo gör inte det utan du får vända dig till växellådsexperter så som hallstens i fjärås eller STT i stenungsund.
Det finns även personer här inne som kan hjälpa dig och ventilstyrsystemet finns som reservdel på volvo, men de kan inte byta den utan volvo byter hela lådan för 40 lax för att lösa problemet.
Nej. Lådan fick fr.o.m oktober 2006 ett nytt ventilpaket. Växellådor vars serienummer börjar med 06J eller "högre" ska tydligen vara nya nog att vara undantagna från felet. Källa:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2871585
milktrucker skrev:TF80SC är alltif TF80SC. Senare fick V70/S80 en efterföljare som heter nåt liknande och idag är en del försedda med TG81, den 8-stegade lådan.
Det är en ventil som blir dålig i dem. Byt ventilsystemet så funkar lådan sen.
Det är stor skillnad på TF80 och TF80. Jag har en MY07 S80 vilken jag köpte till en stor grund baserat på erfarenheter bakom ratten på en MY14 T6:a. Jag blev väldigt besviken till en början då växellådan var betydligt slöare. Halvgas i T6:an gav två omedelbara nedväxlingar och ville du ha mer fart så kom en till nedväxling som på beställning. I min bil kan jag få två nedväxlingar direkt men det tar mer tid. Ibland får jag en och sedan en till när bilen inser det inte räckte. Det är som dag och natt i skillnad.
Jag beklagade mig för en kunnig mekaniker på en volvo-verkstad och undrade om det inte gick att få nyare mjukvara till TCM:en eller liknande för att få samma växlingar som i T6:an jag kört, för båda lådorna heter ju TF80-SC. Enligt honom var det helt olika lådor under en gemensam beteckning. Har för mig att han sa att de stora förändringarna i lådorna började ske kring MY11-12 någonstans men att MY14-bilen jag kört i fråga var rappare än en MY13. 0-100 i en MY13 V70 T6 är 6,9 s och 6,6 s i en MY14.
HåkanÅland skrev:Jahapp! Löste upp mig på en 2008 (tillverkad 01.2008) för en dryg månad sedan. Är det bara att vänta på samma sak? Har gått lite på 15 och visar inget sånt beteende än vad jag märkt.
HåkanÅland skrev:Såg i annonsen att det stod "Mycket vanligt fel mellan 2006-2007"
Kan det ara så turligt att det blivit mer ovanligt efter det?
Åtgärdades i oktober 2006, alltså ungefär i mitten av modellår 2007.
jensas850 skrev:Oftast så drabbas inte taxi bilar eftersom dom har inlagt oljebyten i automaten med jämna mellanrum!
Jag håller nog med om att oljebyten i växellådan är att föredra men jag tror inte oljebyten avhjälper det felande ventilpaketet eftersom det är ventilpaketet som kärvar pga en felkonstruktion. Finns ett kit från sonnax men vet inte vad skillnaden att installera det är mot för att byta hela ventilpaketet.
http://www.sonnax.com/parts/2152-b1-ban ... -valve-kit