Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Volvo för att:
1. Fjädrarna ska upprätthålla ett adekvat rostskydd
2. Stötdämpare är en slitagesak som man inte vill behöva byta.
Kvalitet är A & O.

Det finns en risk att du fått fel fjäder/dämpare för det finns 15 olika fjädrar att välja på till framvagnen.
Det är ditt chassinummer som avgör, om du säger ditt reg.nr kan du få artikelnumret direkt här.

om du vill ha mjuk orginalfjädring så ska du följande
FRAMVAGN:
Fjäder: återkom med regnr så kan jag hitta rätt fjäder till just ditt chassinummer!
Dämpare: 8667248 eller 8667253 beroende på regnr för det är beror på chassinumret. Ca 1200 kr.

BAKVAGN:
Fjäder: 30639052(utan nivåreglering, för AWD) ca 1000 kr
Dämpare: 30683627(AWD) ca 3000 kr

Volvo kan självfallet byta det åt dig, men det kan även vilken verkstad som helst, ja t o m en vanlig garagemekare.
Ring runt o fråga några verkstäder om pris om du står för delarna själv. Finns säkert folk här som kan hjälpa dig för en bråkdel av priset.
Finns också en uppsjö av kompletta fjäderben med dämpare på bildelsbasen för en liten summa. Går att hitta fina ex som inte gått så långt om man har tur.

Som tidigare nämnts, däck är det främsta som påverkar stötigheten i bilen eftersom det är det som primärt tar upp stötarna, inte fjäder och dämpare som mer är chassists rörelser.
Jag kör 3.0 i däcken(65-profil) och däcken är inte alls stötiga medan 50-profil och 2,5 i ringtryck är mycket stötigare trots lägre ringtryck.
Jag misstänker att du kör på 17-tumsfälgar?

Eftersom däcket fungerar liknande en luftfjädringsbälg blir funktionen därefter
65-profil är mjukt och skönt att åka, man känner inte några stötar direkt.
55-profil ger något stabilare körkänsla.
50-profil ger aningen stum körkänsla, stötigt och mycket stabil o sportig känsla.
45-profil blir mycket hårt att köra på.
av andersuw
svensson600 skrev:Jag upplever min bil som oerhört fast och stadig. Men fråga var: kan man byta fjädrar eller stötdämpare för att få bilen lite mjukare? Och var skulle detta kosta?
För att besvara frågan om vad som kan göras och vad det skulle kosta behöver vi först veta vilka fjädrar och dämpare som nu sitter på din bil. Det handlar dels om hur bilen var specad från fabrik, dels om vad tidigare ägare till äventyrs kan tänkas ha gjort åt den fabriksmonterade fjädringen. Om din bil har standardfjädring är det inte mycket du kan göra för att få den mjukare (eller det kan i vart fall vara vanskligt att göra det). Om däremot bilen har någon typ av "sportfjädring" finns det sannolikt möjligheter att byta till något mjukare.

Ytterligare en fråga är vilka fälgar och däck du kör på. Som flera redan påpekat är hjulen ytterligare en möjlighet att påverka hur stötigt bilen går. Om du nu kör på stora fälgar och lågprofildäck är det sannolikt bäst att börja med att byta till mindre fälgar och däck med högre profil.

En tredje fråga är exakt vilken S60 du egentligen vill ha hjälp med. I din signatur står att du kör en S60 AWD 2.5t aut -04. Men i ditt första inlägg i tråden frågar du om en S60 -09. Hur är det egentligen med detta?
av svensson600
Tack för engagemang och synpunkter. Kör nu en S60 -09 med originaldelar och däck 195/65 med fälgar 15 och dessutom odubbade vinterdäck. Jag hade tidigare en S60 AWD -4 och den tyckte jag var lika hård och hemsk.
av andersuw
svensson600 skrev:Tack för engagemang och synpunkter. Kör nu en S60 -09 med originaldelar och däck 195/65 med fälgar 15 och dessutom odubbade vinterdäck. Jag hade tidigare en S60 AWD -4 och den tyckte jag var lika hård och hemsk.
Tack för dina klargöranden. Inte mycket att göra på fälg-/däcksidan uppenbarligen. Om du nu kan ta en titt på den skylt på bilen som anger den 12-ställiga chassikoden så kan vi också se om det går att göra något åt fjädringen (givet att den fortfarande ser ut som den såg ut från fabrik). Se här för närmare info om den kod vi är på jakt efter och hur du hittar den på bilen:

http://www.ipdusa.com/techtips/10015/wh ... it-tell-me
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av nybbo
andersuw skrev:
milktrucker skrev:det måste vara något som är fel. S60 och V70 är bland de mjukaste bilarna som går att hitta, ja så mjuka att de saknar både väghållning och komfort just för att dämparna nästan går i botten.

På vilket sätt är bilen för hård?
är det när du kör över farthinder?
Det skulle ju kunna vara så att tidigare ägare satt i styvare fjädrar/dämpare än dem som satt fabriksmonterade. Möjligen går detta att kolla med vederbörande. Om inte kan möjligen en Volvoverkstad avgöra om de fjädrar och dämpare som sitter på bilen stämmer överens med bilens chassikod. Det är dock inte helt säkert att de enkelt kan se det. Beror lite på vad som till äventyrs stoppats in istället och om fjädrar och dämpare har en märkning som sitter kvar och kan uttolkas.

Sedan håller jag inte med om att dessa bilar har så mjuk fjädring att de "saknar både väghållning och komfort". Jag uppfattar både min V70 T5 -02 och min V70 D4 -15 (båda med standardfjädring, kompletterad med nivåreglering bak när jag övertog dem) som mycket komfortabla. Något fel på väghållningen är det inte heller. OK, de kan kränga lite om de provoceras men klarar sig bra när de ställs på prov. Kolla t.ex. resultaten i de undanmanöverprov biltidningarna regelbundet genomför. Min 855 T5 -94 (även den med nivåreglering bak fast i det fallet standardmonterad) var däremot hård som flinta. Inspirerande att köra när asfalten låg slät som ett parkettgolv men med bristande komfort (och inte heller särskilt bra väghållning) på medelmåttigt till dåligt underlag.
Håller med till 100% från föregående talare min v70 t-5 06 sjunker ned max 1-2 cm bak när 2-3 vuxna sitter där bak tycker även den går hyfsat mjukt på 45 profil däcken på sommaren :D :D

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]