Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
P210 skrev: Jag har en V50 D5 där Volvo hade fastpris på 1200kr för att lyfta i och ur min dieselvärmare (hade skaffat en bättre och bytte), men väldigt olika på hur illa den sitter i olika bilar.
Hoppsan, bytte cirkulationspumpen på min S60 bensinare och det var 12min uppsatt på det jobbet så kostnaden vart ca 260:-
Användarvisningsbild
av s80
Felkod: 5F4F
- Startförsök, för många misslyckade
- Intermittent

Framgår inte vilka orsaker som kan leda till detta.

Verkstaden raderade felkoden och försökte under kvällen återigen med en uppstart.
Bränslevärmaren går igång men stängs av efter cirkus 2-3 minuter.

Något förslag vad som kan orsaka detta?

Volvo verkstaden tar minst 1000-1500 för att felsöka boven i dramat. Sjukt men sant
Användarvisningsbild
av P210
Severin skrev: Hoppsan, bytte cirkulationspumpen på min S60 bensinare och det var 12min uppsatt på det jobbet så kostnaden vart ca 260:-
- Pumpen är extern, ingår inte i själva brännaren, går byta underifrån;
Bild

Om brännaren slår ifrån efter ett par minuter (och aldrig tänt upp) kan det vara glödstiftet, ligger en kontroll i uppstartcykeln efter 90sek, ur felsökningsmanual för Eberspächer, Webasto har säkert en liknande procedur;
- Om värmaren inte tänder inom 90 sek. efter att bränslepumpen startat, så upprepas starten
- Om värmaren inte tänder efter ytterligare 90 sek. bränslepumpande, så följer en störningsfrånkoppling.
- Om det tillåtna antalet misslyckade startförsök har överskridits, följer en blockering av styrdonet.

- Om lågan slocknar av sig själv under drift, genomförs till att börja med en omstart.
- Om värmaren inte tänder inom 90 sek. efter att bränslepumpen startat på nytt, eller om den tänder, men slocknar inom 15 min. igen, så följer en störningsfrånkoppling.
Användarvisningsbild
av s80
Har nu gjort en ordentlig felsökning angående värmaren.

Det är brännaren som måste bytas ut, kostar ca 6000 kr inkl. arbete.

Tycker inte det är värt, om det vart en diesel så ok men inte här.
Användarvisningsbild
av milktrucker
s80 skrev:Har nu gjort en ordentlig felsökning angående värmaren.

Det är brännaren som måste bytas ut, kostar ca 6000 kr inkl. arbete.

Tycker inte det är värt, om det vart en diesel så ok men inte här.
bytet är halva kostnaden. Byt den själv o köp en begagnad från skroten

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]