Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Vinkeldra är att först dra till ett moment och sedan ex. 90 grader till.
Det är lite oklart om den nya bulten fortfarande finns att köpa, tydligen blev det för tätt och vatten samt kondens inte kunde dräneras ut från drivaxeln.
av HVTH
Tette skrev:Hej igen!
Ska åka om volvo på måndag och prata med dem ifall det ligger i deras rutiner att byta eller inte att byta bult. Funderar dock på att köpa xc90 bulten som folk rekommenderar med gummibrickan och dra dit den själv. Dock har jag ett litet dilemma, bultar kan jag dra och momentnycklar förstår jag mig på men lite dum är man :oops: vad menas med vinkeldra?
Simpelt, inga konstigheter alls! Dra tills momentnyckeln klickar på det inställda momentet 35nm, dra sedan ytterligare 90 grader/ett kvarts varv. Dvs inget specifikt moment du skall stanna vid, utan bara 35nm + ett kvarts varv.
av Tette
Jaha, då har jag varit om volvo och som vanligt blir man behandlad som man är tappad bakom vagnen. Gick först till de "coacher" som är ngn slags chef i verkstaden och frågade ifall man skulle byta drivaxelbulten iom att man lossat den. Killen tittade i nått dataprogram och klia sig lite i huvudet och sa: "jag ser inget i datorn men du kan ju gå och fråga **** som gjorde jobbet." Sagt och gjort men mekanikern menade på att med lite "låsvätska" (vad det nu är) så behöver man inte byta bultar. Jag berättade att jag tyckt bilen känts lite vinglig och killen frågar om jag efterdragit bultarna till vinterdäcken.. ?:-/

Kollade även upp bulten 30714142 som ska vara till xc90 med gummikona men denna har utgått ur sortimentet. Den har blivit ersatt av samma bult som till de andra bilarna. Dock finns det en kortare variant 40mm mot 65mm med gummikona med artnr 30748388 verkar som den kom 2005. Undra om man kan ta gummidelen och sätta den på en vanlig bult och på så vis göra en gammal variant?

Var dock och kollade lufttrycket på däcken iom tankning och upptäckte att jag hade 2,7 bar fram men bak bara 2,4. Detta endast 14 dgr efter de la om däcken på fälg åt mig... Man undrar ju varför det var sådan skillnad. Stressad däcknisse?

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]