Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
HK är ju bara en siffra på et papper. Nm är mer intresant & då hur hela kurvan ser ut, inte bar sifran på pappret.

att jämföra en saab med en Volvo går ju heller inte. dom har ju inte samma motor, växellåda, utväxling , mjukvara, tyngd, tuftmotstånd, kamaxelreglering m.m.

kolla aldrig på papprena, kör bilarna istället.
2,5T är väll den absolut skönaste at köra enlig mig, sen kommer 2,4T följt av T5 & sist 170 följt av 140
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:HK är ju bara en siffra på et papper. Nm är mer intresant & då hur hela kurvan ser ut, inte bar sifran på pappret.

att jämföra en saab med en Volvo går ju heller inte. dom har ju inte samma motor, växellåda, utväxling , mjukvara, tyngd, tuftmotstånd, kamaxelreglering m.m.

2,5T är väll den absolut skönaste at köra enlig mig, sen kommer 2,4T följt av T5 & sist 170 följt av 140
Och vad har jag sagt hela tiden? jo att jag inte tycker volvo förvaltat mappningen tillräckligt väl.

Jag håller med om att 2.5T är skönare än 2.4T som är skönare än 170 som är skönare än 140. T5 har jag inte kört och tänker inte uttala mig om. Det enda jag sagt är att jag inte tycker 2.4T är så mycket bättre än 170hk som den borde vara. Mappningen talar definitivt inte till dess fördel.

/Anders som härmed gjort sin poäng hörd tillräckligt :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:
CarMan skrev:HK är ju bara en siffra på et papper. Nm är mer intresant & då hur hela kurvan ser ut, inte bar sifran på pappret.

Och vad har jag sagt hela tiden? jo att jag inte tycker volvo förvaltat mappningen tillräckligt väl.

Jag håller med om att 2.5T är skönare än 2.4T som är skönare än 170 som är skönare än 140. T5 har jag inte kört och tänker inte uttala mig om. Det enda jag sagt är att jag inte tycker 2.4T är så mycket bättre än 170hk som den borde vara. Mappningen talar definitivt inte till dess fördel.

/Anders som härmed gjort sin poäng hörd tillräckligt :)
du måste kört en bil som det var nått fel på.
Användarvisningsbild
av greeeken
Har båda bilarna
Skillanden i vridmomentet är enormt
Som tidigare skribent skrev, kolal inte på hästarna kolla på vridmomentet
Användarvisningsbild
av Stoffe
Stor skillnad mellan 170 och 200 hästar men kan inte förneka att 2.5T är en fruktansvärt härlig motor.. Det hade jag köpt om jag skulle handlat nu
av frasse72
Lite off-topic, men bi-fuel'en är nog bäst för både miljö och plånbok om det finns gas där du bor. Vridet räcker mer än nog för våra svenska förhållanden.
Användarvisningsbild
av greeeken
Brainded skrev:Då har det väl bara stått 2.4T i baken och 200hk i registreringsbeviset för att lura folk då...

Att det är stor skillnad mellan 170hk och 210hk-motorerna håller jag med om men då heter den 2.5T inte 2.4T och det skiljer 40hk, inte 30.

Sänker jag ner till grundladdtryck (0.45bar) på min Aero så anser jag den likvädrig med de s60 2.4T jag kört.

Dock har jag aldrig kört 2.4T på en v70 så jag vet om mappningen gör större skillnad mot 170hk på den tyngre bilen.

Men det verkar ju bara vara jag som tycker att 2.4T är en seg motor och är glad för att de nu har 2.5orna...

/Anders

VArför jämföra en aero med en 2,4 t eller 2,5t ta en t5, de mer jämlika bilar
Användarvisningsbild
av Brainy
Därför att Aeron med laddtrycket sänkt (wastegateventilen öppen konstant så turbon bara laddar grundtryck) så ger den c.a 170hk och trots det tycker jr jag den är likvärdig med 2.4T och snäppet värre än 2.4 170hk tack vare turboknuffen.

Jag trodde mina inlägg gick ut på att jämföra den mot 170hk och jag har där även skrivit att jag tycker 2.5T är betydligt bättre så det anser jag att jag har gjort.

/Anders
Användarvisningsbild
av elmuppo
frasse72 skrev:Lite off-topic, men bi-fuel'en är nog bäst för både miljö och plånbok om det finns gas där du bor. Vridet räcker mer än nog för våra svenska förhållanden.
Personligen tycker jag bifuelen är ett otyg. Den är seg, den har kort
räckvidd (iaf om man som jag kör utanför sverige, eller ute på landet)
och den orkar knappt med en omkörning.

//Branx

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]