Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
En sån här kanske:

http://www.ppc-diagnos.com/

Inte billig men hanterar det mesta i felkodsväg.
av TerSve
Tack Pelle. Då stämmer det inte som CarMan säger. För att hammaren till hans veranda kostar bara ca 300:-. Vi pratar om ett verktyg för 7375:-. Alltså är det som jag anser, dvs att man är i klorna hos Volvoverkstaden. Som jag skrev tidigare, på Volvolastbilar så kan man som ägare till fordonet läsa och radera felkoder i displayen. Det skulle fungera på personbilar, men Volvo har beslutat att denna funktion ej skall finnas på personbilar. Alltså åk till verkstaden, betala pengar för att få denna tjänst utförd. Det SUGER!
Användarvisningsbild
av CarMan
är du säker på att värmaren brinner fle fritt i 20 sek?
du har ju en renblåsnings fas före start & efter att värmaren stängerav sig.
så fläckten ska ju först gå, sen när bränsle pumpen börjar ticka, så ska den ju tända ganska omgående. hur låter värmaren då? ett jämt bröl, eller ett oljämt bröl i takt mer bränsla pumpens tickande? (hur länge är själva lågen igång?)

vid en felsökning kan man följa värmarens olika steg & då se om värmaren stängerav sig, eller om lågan slocknar.
av zenobia
Jag hade samma problem förra hösten. I mitt fall var det vattenpumpen på bensinvärmaren som lagt av. Den sätter inga egna felkoder. Skicka in handen och känn på pumpen, den sitter nederst på brännaren. Du skall kunna känna när den "pumpar".
av TerSve
Japp, det fungerar troligtvis precis som en gasspis. Först så startar värmaren, man hör när den tänder, samt att det blir varmt i avgasröret. Efter en viss tid så tar flamvakten över funktionen och kontrollerar flamman. Eftersom att jag har felkod på flamvakten, så fungerar inte den funtionen och värmaren stannar. Eftersom att jag ej har tillgång till instrument att felsöka så återstår teorimekning.
av TerSve
Vattenpumpen fungerar. brinner med jämnt "bröl" i ca 20-30 sek. Fläkten går både före och efter förbränningen.
Användarvisningsbild
av CarMan
självklart funkar vattenpumpen, annars hade du haft felod på denna eller felkod på överhettning.
är det exakt jämt bröl , så är det värmaren som stänger av sig & detta på grund utav att den inte set lågan.
(är kan man tyda olika fel beroend på hur det låter, inte lätt att gisa rätt via "text"
av zenobia
CarMan skrev:självklart funkar vattenpumpen, annars hade du haft felod på denna eller felkod på överhettning.
Någon felkod lyckades inte min Volvo märkesverkstad att hitta. Det tog två timmar innan dom lyckades få fram ett fel enligt uppgift på telefon.

Antingen blåste dom mig (som vanligt) eller så fick dom verkligen inte fram någon kod.
av TerSve
Det måste vara så att flamvakten går in och tar över bevakningen av lågan ca 20-30 sek efter att värmaren är uppstartad. Eftersom flamvakten ej fungerar enl felkod så slocknar lågan med ett litet flämtande. Eftersom flamvakten är bytt så blir det lite lurigare. Därför så byter jag den givare som sitter bredvid tempgivaren under plåtlocket. Jag byte den rätt av. Den kostar 200:-. Vad den givaren har för funktion vet jag ej. Jag tror att den samarbetar med flamvakten. Kanske fungerar den som en spegel, vad vet jag. Jag återkommer när den är bytt.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:självklart funkar vattenpumpen, annars hade du haft felod på denna eller felkod på överhettning.
Någon felkod lyckades inte min Volvo märkesverkstad att hitta. Det tog två timmar innan dom lyckades få fram ett fel enligt uppgift på telefon.

Antingen blåste dom mig (som vanligt) eller så fick dom verkligen inte fram någon kod.
denna värmare kan nästen inte hjälpa till med några felkoder alls, så det är högst troligt att den inte satta några felkoder. man får ju felsöka utan felkoder, men då måsta man vara lite kunnigare & veta hus systemet funkar.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]