Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av garinge
TommyP86 skrev:Volvo tar typ 1800 nuförtiden. Då får man dock ett magnetimarelli med släpkontakt och måste lämna bilen, men ändå. Har köpt 2 ggr av atech2, kanongrejer, och bra och snabb service.
Inte så att du blandat ihop det med Volvos 'nödrep'
av spjällhuset, dvs rengöring plus programvara med högre toleranser, men tillslut måste spjället bytas ändå..

Gjorde det på min gamla v70 2.4, kostade 1200 dom sa att det skulle hålla 1-100mil men jag kom många tusen mil till, dock inte helt felfritt men ändå, när det helt gav upp blev det ett från atech2 :)
av chassis
Fick svar häromdagen från XeMODex. Frakten fram och tillbaka till Canada är $165 (SEK 1100:-) med $465 för reparationen blir det 4200:- Alltså dyrare än Atech2. Kollade även upp Atech2. De är affärspartner med ecu.de (Glaubitz GmbH & Co). Bor du i tyskland betalar du 1600:- bor du i Sverige betalar du 3600:- Alltså mer än dubbelt så mycket för vad jag kan förstå samma sak. Det är kanske till och med så att Atech2 lämnar reparationen till tyskland???
Användarvisningsbild
av TommyP86
garinge skrev:
Inte så att du blandat ihop det med Volvos 'nödrep'
av spjällhuset, dvs rengöring plus programvara med högre toleranser, men tillslut måste spjället bytas ändå..

Gjorde det på min gamla v70 2.4, kostade 1200 dom sa att det skulle hålla 1-100mil men jag kom många tusen mil till, dock inte helt felfritt men ändå, när det helt gav upp blev det ett från atech2 :)
Nix, det var spjäll. Kanske var rabatterat, men fick infon att priset var ändrat.
av chassis
Här är en liten rapport på hur det blev...
Jag köpte beg spjällhus med sent datum som kom från manuell S70 med sugmotor från -99! Om milen på bilen stämmer någotsånär och är jämnt fördelade över åren bör denna ETM ha varit med under drygt 5000 mil.
Min är lågtrycksturbo med aut så enl någon på något forum borde det inte funka. Efter montering gick faktiskt bilen hyfsat att köra till Volvoverkstan utan någon programmering. Den svarade bra på gas och accelererade jämnt vid ganska kraftigt gaspådrag men hackade en del vid jämn fart. Efter ny mjukvara fungerar allt som det ska. Jämn fin acceleration och helt slät på farthållaren. Hittills har jag dock kört bara några mil. Total kostnad blev strax under 2300:- inkl allt och jag var utan bil bara en förmiddag :) Dessutom fick jag förståss lägga omkring en timme på bytet. Mission accomplished :D
av chassis
Fas 2: Tyvärr blev den inte så perfekt ändå :(
Jo, vid kall motor är den det. Allt fungerar perfekt. Inga ryckningar, inga tvekningar, helt slät på farthållare. Precis så är den även när den blivit varm. Men vi första bromsning händer det saker. Motorn stannar eller går VÄLDIGT dåligt, CEL tänds, bilen kan "hugga" kraftigt (som vid en riktigt hård dålig nerväxling), jag får kod P1633 och "STC service erfordras"
Uppenbart hjälpte ETM-bytet men antingen är det något fel på den nya ETMen eller nåt jag gjort under bytet.
Min första tanke var ABS-styrenheten men när jag skruvat dit min gamla trottelmodul är allt som tidigare med den modulen.

Har någon varit med om nåt liknande?
av chassis
Nu har jag stoppat in en "ny" ETM. Den har suttit på en automat med B5244T3, samma som min. Allt verkar fungera. Slät fin acceleration, snygga växlingar och en dröm på farthållaren. Ingen programmering, inga felkoder (efter 3 mil provtur).
Nu måste jag ju skicka tillbaka den felaktiga men annars hade det varit frestande att försöka hitta felet. Symptomen är för mej inte de mest uppenbara.
Nån som sett dessa symptom?
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]