Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rumpnisse skrev:Hurpass mycket ifrån skivorna ska oken lyckas backa beläggen av sig själv?

Har alltid behövt fila och dona med nya belägg för fri rörelse men denna gången gick det lätt att pilla i dom nya så jag bara chansa och skruva ihop allt.
Och varit nöjd efteråt utan att tänka på vilket avstånd dom har från skivorna.
Jag har inget exakt mm mått.
Men dom brukar ligga rätt så tight mot skivan.
Dock inte så att dom ligger an hela tiden.

Själv brukar jag alltid rengöra oket med stålborste, så att där inte är smuts eller rost i "spåret" där klotsarna sitter.
Smörjer även in spåret så att det glider lätt.

Känn även på kolven, så att den inte kärvar.
Jag hade själv problem med vänster bak, där kolven inte gick tillbaka. Vilket resulterade i att bromsen låg emot. Varpå det luktade brännt och fälgen blev varm.
Förde även en del oväsen i bilen.
Så det blev ett nytt ok för min del.

Passa även på att kolla glidpinnarna som håller oket i okbygeln.
För dom har en tendens till att kunna rosta.
Kolla så att oket glider fritt.
Det sitter en gummibälg på insidan, kolla om där fett.
Om inte, så är det inte fel att fetta in glidpinnarna.
Men använd sillicone baserat fett.
Annars så kan gummibälgen ta stryk.

Kolla även om där är någon kant på skivorna.
Är där en hög kant, så kan den skrapa emot klotsarna.

Hoppas att det kan vara till någon liten hjälp.
När jag var under bilen och tagit bort den stora plastkåpa som skyddar motorn, så var det endel torr oljegegg vid något svart rör som jag tror går upp till turbon. Vet inte om det är normalt eller inte. Röret går under motorn och det var ungefär vid böjen upp, någon skarv det eller rentav någon box, lie osäker då jag fokuserade på annat. Såg inget uppenbart hål eller så.

Men jag ska nog lyfta bilen, lägga i drive och höra om det låter som när jag kör.

- om inte, så ska jag testa köra med vinterdäcken ifall det är sommardäcken som skapar ljudet.

- om det gör det, så av med däcken, känna om det är avstånd mellan belägg och skiva, om det är avstånd så ska jag testa ta bort beläggen och om ljudet fortfarande är där... tja.. kanske testa klä fjädrarna med gummi, om det inte hjälper så kanske överväga att jag fått ett dåligt navlager.. Vet inte riktigt hur jag ska utforska skicket på bakhjulen.

* Hör ljudet väl i normal ansiktshöjd på förarplatsen.. under ratthöjd så är det tystare. bak är det tyst, och på passagerarsidan är det tyst. backar jag bilen så är det tyst..... skumt..
Jag kanske kan svara på bromsdelen...
Om allt funkar som det ska när man släpper på bromsen, dras kolven tillbaks av kolvtätningen (den fyrkantiga gummiringen). Rörelsen kallas "roll back" och beror mestadels på att spåret som tätningen ligger i har en liten fas som tillåter gummit att fjädra framåt-utåt. Fritt ur minnet kan det handla om 0.2 mm, kanske mer. I många framok sitter det ett stålclips på innerbelägget som greppar i kolven och som får belägget att följa kolvrörelsen. Det innebär att innerbelägget i bästa fall följer med i roll back rörelsen. Ytterbelägget i sin tur släpper när oket glider utåt på sina glidpinnar. Under bromsning är oket utsatt för stora klämmkrafter vilket gör att t ex både ok och belägg fjädrar, så de 0.2 mm (eller vad det nu är) är tilltaget för att bromsen skall släppa.
För att vara säker på att beläggen verkligen släpper kan du köra lite tuff slalomkörning. Då trycker bromsskivorna tillbaka beläggen och allt löper fritt igen. Detta under förutsättning att allt funkar och oken inte kärvar. Bra test om bromsarna ligger på är att känna på skivorna. Bromsar som ligger på blir varma. Bromsar som inte ligger på (och inte används) blir inte varma! Och bromsar som inte ligger på låter inte med undantag för eventuellt skrammel/slammer och kanske som Kena säger skrap från rostiga kanter.
Tänk på att om du använder fett till bromsarna bör det vara högtemp-fett, gjort för bromsar. Finns som reservdel hos Volvohandlaren (bl a)

Sedan det här med ditt oljud. Jättesvårt att säga utan att ha tillgång till bilen men du kan nog utesluta de nya SKF-lagren.
Hörs ingen skillnad om du bromsar eller inte är det högst troligen inte bromsarna. Testa även P-bromsen.
Är oljudet varvtalsberoende? Hastighetsberoende?
Om du lägger ur växeln (friläge eller N) i olika farter och låter motorn gå på tomgång, är det nån skillnad? Olika växlar?
Hörs det från utsidan när någon går/springer/cyklar bredvid? Hörs det med nedvevade rutor?
Du hade ju testat för sidkrafter (när du svänger) så du kan nog utesluta den delen.
Genomföringar genom "mellanbrädan" (väggen mellan kupé och motorrum) kan släppa igenom ljud. Kolla alla genomföringar som t ex rattstångens genomföringsbälg.

Allmänt gäller det att vara kreativ när man letar ljud.

Har du tillgång till mikrofon + lång sladd (helst flera) kan du tejpa/fästa/kludda fast den/dem på strategiska ställen undertill och lyssna av inne i bilen eller rent av spela in med din smart-fån eller laptop. Kjell o Co m fl har säkert billiga och tillräckligt bra och små mikrofoner. Att lyssna med mikrofon är svårslaget, på gränsen till proffsigt :D
Lycka till!
Tack allesammans.

Jag tog upp den i 50-60km och lade i neutral samt stängde av motorn, ljudet var kvar.
Ej varvtalsberoende. Ljudet startar vid rätt låg hastighet och fortsätter upp, volymen är lägre ibörjan och stabiliserar sig efter 40-50km/h. lågfrekvent så det är inget som ekar mellan husen. Vid 100+ så tar vindbrus från rutorna över så vet ej.

Ljudet påverkas inte av att jag lägger lätt tryck på pedalen.
Ljudet påverkas inte av att jag svänger hit och dit, men det har inte varit dramatiskt hårda svängar.

Testade dra handbromsen vilket skrapa då den aldrig brukas. Men handbromsen blev tyst sen när jag släppte.

Efter en långresa så spottade jag på bromsskivan men den var inte varm.

Jag använde Omega 77 fett på okets glidpinnar som bör klara av det. kanske..
http://www.kullagret.com/omega-77-lager ... 0ml/2781-0

Funderar på tapå mig hörselskydden som har sån funktion som sållar ljud och släpper fram vissa, den kanske fångar upp rätt så det blir lättare.

När jag kört med öppen ruta så är det ju svårt att höra för ljudet är ju lågt redan ifrån början, men kan höra det.
Hurvida det hörs när jag är utanför vet jag inte.
Som sagt så vore det intessant att lyfta framhjulen och låta den driva för se om det hörs något i stillastående läge.

nya bromsskivor, belägg, gummi/lager uppe och nere på nya fjäderbenen, nya fjädrar, allt sitter rätt men rätt moment, fast med fel vinkel justnu, nya stabiliseringsstag, inre yttre styrleder och damasker samt olja, spindelled, styrarm... pinne på oket som jag satte fel först.. Funderat lite på om det lät då när den satt fel, minns inte att jag reagerade på det men kanske för att jag var spänd när jag körd med bromspedal som sjönk. skf navlager via mekonomen som jag var ytterst försiktig med när jag installerade för inte råka klanta till något. två specialfett i drivaxelsplines, och xc90 spevialcentrumskruven.... påkostat.. :roll:

Ska kolla genomföringarna, men tycker det borde låtit mer när jag stack ner huvudet under ratthöjd isf. Inte mindre.
Samtidigt vet jag att möss har besökt bilen några gånger men tror dom går via ventilationen bak. kanske.

[Edit] från stillastående så är det vid 25km/h det börjar och vid 40km/h som ljudet blir som högst. vilket fortsätter uppåt i fart.
lustigt nog så slutade det inte låta vid 25 utan hängde med lite lägre. Häftigare svängar hjälpte inte. inte heller att jag höll lite hårdare på bromsen medan jag körde/gasade. Kollade lite snabbt på genomföringarna men såg inget uppenbart. Kollade lite på fjäderbenets undre gummi för fjädern. Fjädern kanske är lite nära fjäderbensmetallen men bör inte få kontakt, tror jag.
Har läst någon skriva om resonans från fjädrar så klurar på om det är sånt. Eller enligt mig dåliga Goodyear Efficient Grip Performance som låter massor, frågan är om däck kan göra två ljud, vägljudet och detta.
Lyfter bilen imorgon och testarvidare.
Däckljud har i princip två inledningsvägar. Dels luftburet ljud som kommer från kontaktyta och gummi närmast kontaktytan och leds genom luften till kupén, dels stomburet genom fälg - hjullager - fjäderben / länkarm och så vidare in genom kaross/stomme. De båda ljudledningsvägarna är så olika så självklart kan det innebära olika ljud.
Du kan ju alltid testa om det hjälper med att byta däcken.
Om det inte låter med avstängd motor finns det väl som jag ser det bara två ljudkällor vid så låg fart, chassi (däck, hjullager, bromsar) och transmission (drivaxlar, växellåda). Annat som t ex fjäderben länkarmar kaross fungerar mer som transportörer av ljudet. Om det nu inte är så att det är normalt ljud som läcker in onormalt mycket, eller möjligen nån liten apparat nånstans som surrar.
Har du testat än med framvagnen i luften och hjulen snurrande? Du får kanske sålla bort eventuellt ljud från stora knutvinklar i drivaxlarna. Kolla så att knutarna går fria från omgivningen (detta är ett extremläge för drivaxlarna som sällan eller aldrig uppträder vid körning). Spännande att höra fortsatta analysen...
* Köra med hjulen i luften - var besvärligt - men hörde inte det ljudet. Fast så stod jag i verkstad så det blev annan ljudupplevelse då.

* Monterade volvos #30645888 gummigrej för bakfjädrarna, men satte dom på framfjädrarna.
* Och testkörde ute med vinterdäck - hörde ljudet, kanske lite mer än innan.

* Testkörde baklänges med vinterdäcken - inget ljud. Precis som med sommardäcken.

* Försökte sticka in 0.05 mm bladmåttet mellan skiva och belägg men gick inte mellan på någon av dom 4 beläggen.
Fast den nyper inte skivan så hårt för jag kan snurra den med två händer och medium kraft.

Bromsskivorna blir lite varma på insidan. utsidan kan jag vila handen emot men inte sugen att lägga den på insidan. spottar jag så fräser det inte men torkar.

Just att det inte låter när jag kör baklänges får mig att tänka på att det rör sig om luftmängder som tar sig in i fronten när jag kör framåt.
Men antar att jag bör renovera/byta oken samt slangarna i samma veva. Får bli i efter lönen dock.
Hjulen ska du kunna snurra på med en hand utan att använda större kraft.
Om allt fungerar som det ska, så ska inte skivorna bli varma.
Det låter som att bromsarna ligger an på insidan.

Börja med att lossa oken och motionera kolven.
Kolla även glidpinnarna så att oket glider lätt.

Nu kanske jag trampar på några näthatare.....
Men biltema säljer bromsok, som faktiskt fungerar.

När jag bytte ok bak på min V70, så blev det från Biltema.
Biltema - 600kr/st, Volvo strax över 2000kr/st. Så valet var enkelt.
Körde med det i ca 5 år, fungerade perfekt.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o