Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
wissel skrev: Du har dessutom riktigt glas i dina strålkastare vilket är riktigt bra, plasten som kom senare är bedrövlig..
Om man har plasten, vet du om man kan köpa glas till stålkastarna och montera dit efter? :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
nej, du får en felaktig ljusbild och sur Bilprovning o medtrafikanter. :-)
av Lindenvolvo
milktrucker skrev:instämmer till fullo med wissel

men undvik de första årsmodellerna, de har bara massa barnsjukdomar......spjäll.....kombinationsinstrument ...etc
2.5T hade problem med oljeläckage på tidiga årsmodeller - undvik!
du kan lugnt köpa modellår 2003 och uppåt, men kolla efter elfel och att bussningarna i båda vagnarna inte är slut.
Du kanske redan slaigt till på bil vid denna tidpunkt, men jag kan instämma i vad andra skrivit. Undvik årsmodellarna 00-03.Det finns säket exemplar som fungar bra, men försök att köpa en 04:a eller nyare om budgeten tillåter. Massa saker som blev updaterade efter -03. Frugan hade en 01:a för en massa år, sedan och kan bara säga: Det mesta krånglade. Bilarna har marinelli-elektronik som kan driva en till vansinne... \SL
av robinr
Här kommer en liten uppdatering.

Precis hemkommen från bilaffären, med den v70n som jag pratade om. 26000 mil årsmodell 2001 och visst finns det lite mindre skavanker här och där men inte speciellt mycket rent utseendemässigt och inredningen var verkligen kanonfin. Väldigt välvårdad.

Vad gäller växellåda och maskin så kunde jag inte höra några missljud alls, alla växlar gick i lätt och utan att behöva vara bestämd, de gled bara i liksom. Kopplingen verkar fungera bra, varvtalen sjunker normalt och går upp igen utan att det hackar eller något. Märkte inga missljud från framvagnen när jag körde över brunnar/gupp provade även köra långsamt med fullt rattutslag och lyssna men det lät inget alls mer än motorljudet och kände inget i ratten (men det kanske man inte gör?). Bra respons från servon, lite mer motstånd i servon vid 140+ vilket troligtvis är normalt.

Gasspjället var utbytt vid 21000 mil för 6000, bromsok bak båda ena utbytt vid 21000 och det andra 25000. Höger styrled fram bytt vid 25000.. Vänster styrled ej bytt så det kanske blir att byta det vid nästa service kanske eller om jag får anmärkning på besiktningen.. De skrev inget om att det var bra att veta iaf från senaste besiktningen vid 25000.

Rent spontant så min första känsla är att det är ett bra köp, jag är nöjd än så länge. Gick bra att köra hem borås till jönköping. Riktigt skön bil faktiskt! Var mer drag i motorn än vad jag först trodde.. :)
av valln
wissel skrev:Klart som korvspad att du skall åka 170hk, varför lägga på mera i bensinräkningen i onödan?
Ta med dig en spegel så kan du se på undersidan av spjället, Gul Etikett = Utbytt, vit Etikett= Troligen inte bytt.
Eller helt enkelt ta ett foto med mobilen underifrån mot spjället...
Lycka till.
Nej, man ska ha 2.5T!
Om man vet vad man gör går den att köra minst lika billigt.
En hemlighet är att inte bli skitnödig och bromsa bort rörelseenergi (bränsle).
Användarvisningsbild
av wissel
valln skrev:
wissel skrev:Klart som korvspad att du skall åka 170hk, varför lägga på mera i bensinräkningen i onödan?
Ta med dig en spegel så kan du se på undersidan av spjället, Gul Etikett = Utbytt, vit Etikett= Troligen inte bytt.
Eller helt enkelt ta ett foto med mobilen underifrån mot spjället...
Lycka till.
Nej, man ska ha 2.5T!
Om man vet vad man gör går den att köra minst lika billigt.
En hemlighet är att inte bli skitnödig och bromsa bort rörelseenergi (bränsle).
Bara SKITSNACK dessvärre.
av valln
Problemet är att du inte kan köra 2.5T OCH du har motorn på en pansarvagn SAMT du har en sliromat från förkrigstiden!

Prata skit klarar du utmärkt själv!
av Malmstroem
2,5T med automat och tung högerfot är törstig i V70N. Med manuell låda och försiktig körning är skillnaden mot den vanligare sugmotorn (140/170 hk) inte stor -- om ens märkbar. Jag skulle vilja säga att jag har tillräckligt många mil i bägge varianterna för att vara hyfsat säker på det.

Visst tog turbon nästan alltid mer bränsle för mig, men det var för att jag utnyttjade effekten. ;-)
Användarvisningsbild
av wissel
valln skrev:Problemet är att du inte kan köra 2.5T OCH du har motorn på en pansarvagn SAMT du har en sliromat från förkrigstiden!

Prata skit klarar du utmärkt själv!
Då får du gärna lära mig, jag har ju bara 240 000 mil på min bilkörning och har inte lärt mig nå´t.
Adjö
Användarvisningsbild
av frasse4
Kikar jag på spritmonitor hittat jag inget som tyder på att turbon skulle vara törstigare än sugmotorn med automat och vettig körstil. Jag hittar bara 2 användare som har lägre förbrukning än mig utan turbo. Jag har kört min 10% under deklarerad blandad förbrukning.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o