Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Hej
Ja, jag hade samma problem. Dock så va min totalt död när den va varm. Jag fick felkoder på kamaxelgivaren, så den byttes, detta dock utan att problemet försvann..
Det visade sig att den ger en felkod på kamaxelgivaren när kamaxelgivaren och svänghjulsgivaren inte "synkar", så efter att ha bytt svänghjulsgivaren så fungerade allt som det skulle.
Som jag förstått så fungerar givarna när dom är kalla, men "ballar ur" när dom blir varma.
Så det är ju frågan vilken av dina givare som har gått sönder..
av vicman
Ok nu har jag felsökt mer...
Jag bytte batteri för att jag upptäckte att det hade datumstämpel 26/05 dvs vecka 26 2005 :roll:
Men det gjorde ingen skillnad :cry:
Jag har nu ikväll suttit med vida och mätt dieseltryck m.m

När vi kom hem efter en långkörning så väntade jag 40 min, kopplade in datorn, när jag försökte starta så visade trycket ca 150 000 kpa och den hostade igång när den nådde 180 000. (diesel temp 62C i railen)
Jag lät den svalna 1,5h och testade igen, den startade direkt med 200 000 i tryck, därefter så varmkörde jag den.
Sedan gjorde jag följande test.
Stängde av den och startade den, 200 000 i tryck inga problem.
Väntade 10-15min tills dieseln hade blivit 52C i motorn, startade igen med 200 000 i tryck.
lät den gå 15 min på tomgång, stängde av och startade igen, inga problem ?:-/
Efter avsvalnings perioden på 1,5h så hade jag den i nyckel läge 1 eller 2, jag tog aldrig ur nyckeln.

Kontentan verkar vara, eftervärmen får något att balla ur eller så får ecm'en spel när motorn är varm och ecm'en varit avstängd (timeout 10+min efter bilen låses)
Det enda jag inte har testat är att låta bilen bli varm, stänga av den med tändningen på i 40min!
Kan eftervärmen få pumpen att producera sämre tryck????????
Imorgon köper jag kylspray som jag skall dutta på kamaxelsensorn och se om det gör någon skillnad :shock:
Om det är värmen som får den att balla ur så borde motorn starta efter det?

Var hittar man kamaxelsensorn i vida???
Den finns inte under bil kommunikation vad jag kan se???
av vicman
Mer tester idag...
Kom hem efter långkörning, bilen startade utan problem direkt efter avstängning.
stängde av bilen med tändningen på i 40min.
Det var ingen skillnad med tändningen på, bilen startade inte, så ecm'en verkar inte orsaka felet.
Dock så visade diesel tempen 76C efter 40 minuter, under drift visar den ca 35C.
Den visade ett diesel tryck under start försök på ca 130 000-150 000 vilket är för lågt.
Nu var det dags för en ÅSA-NISSE :lol:
Jag hämtade en spann med kallt vatten och en trasa, jag baddade pumpen i 10 min tills diesel tempen visade 49C
Då startade bilen direkt!! :shock:
De 10 minuterna skall inte spelat någon roll för den brukar inte starta förrän efter 90 minuter då den svalnat, nu var jag uppe i 50 minuter, vilket är då eftervärmen har jämnat ut sig i hela motorn inkl pump :???:

Hur nu pumpen kan prestera sämre när den blir varm är jag inte helt med på, men någon packbox läcker pga värme utvigning????
av vicman
Jag har kollat på youtube hur man gör en spridar läckage test.
Jag kunde dock inte fullfölja det pga att det sprutade diesel ur returledningen, jag mailade han som gjort youtube filmen och han sa att han hade inte pluggat returledningen och det kom ingen diesel ur den när han gjorde sitt test!

Har någon här gjort ett sådant test och kom det diesel ur returen??
Det droppade inte utan det kom fritt flöde!
av vicman
Ingen som gjort ett spridare läckage test?? :shock:
Jag har idag verifierat att bilen startar varm om man stänger av och startar direkt, väntar man en minut så startar den inte!
Jag har haft lite problem med min "workaround" med tempsensorn men kom på att jag har ju bytt den och har den gamla kvar :D
Så idag kopplade jag in den gamla istället för att låta kabeln hänga lös och det gillade ecu'n, bilen startade direkt fast den inte borde tack vare glödstiften :wink:
Sen bytte jag bara tillbaka snabbt till den nya som är monterad :)
Jag har haft svårt att få svar på mina frågor om vad som behövs gällande dieseltryck och annat men en engelsman verifierade att minimum är 200 000 i tryck för start utan glödstift och att den kan hosta sig igång på 180 000.
Så snart jag hinner så skall jag göra läckage test och om spridarna är ok så blir det pumpbyte!

Vad tror ni om min plan? :oops:
av vicman
Inte mycke till hjälp här :cry:
Det blir mest en blogg :oops:

Jaja
Jag har verifierat att den startar alltid om jag kopplar in den lösa tempsensorn och sedan byter när motorn startat.
Jag gjorde idag ett spridarläckage test och det var godkänt, jag gjorde det med varm motor pga att dieseltryck problemet inte finns vid kall motor!
Så nu blir det att ringa dieselpump renoverare :roll:
Bytte Diesel filter och såg glimmande metall spån i botten på filtret!
Bytte till en beg insprutningspump och nu presterar den 350 000 i tryck vid start!
Nu startar den snabbare än den någonsin gjort, både varm och kall :D

Troligtvis så har någon tidigare ägare tankat etanol vilket har skadat pumpen... :evil:

Att byta pump var jättelätt, tänk bara på att köpa nytt rör till railen och att vara väldigt noga att få metallplattan som sitter lös mellan kamaxeln och pumpen på samma håll, den kan trilla ur när ni tar ur pumpen och då är det inte kul..
Glöm inte att byta o-ringen på pumpen..
Förpumpen går ca 10 sekunder vid läge 2 på tändningen men volvo säger att man skall köra den 80 sekunder för att lufta annars skadas pumpen, så 8ggr på läge 2..

kostnad:
rör mellan rail och pump 650kr
o-ring 25kr
2 rostfria slangklammers 25kr
Pump på skroten (21000mil) 3000kr

Enl diesel mecken var det inte lönt att renovera den gamla pumpen pga att det var högtrycksdelen som var skadad.
English

Volvo 70 diesel wont start warm
first do a injector leak test, if a injector leaks more than 40ml a minute, change it.
If injector leak test is ok then change the fuel filter and check if there are microscopic copper fragments at the bottom, if found, change the high pressure pump.

Another way to trace the fault is to install a new coolant temperature sensor, run the engine until warm, turn the engine off, disconnect the cable to the temperature sensor and connect the old sensor and let it hang on the side.
This activates the glow plugs because the ecm thinks the engine is cold.
If the engine starts, you have low fuel pressure or bad compression.

My engine wouldn't start at 150 000 hpa if i ran the starter it might cough start at 180 000hpa and when cold it always started at 200 000hpa
To see the pressure numbers I bought a Volvo dice on ebay (Volvo fault trace box that connect to a laptop)
Now after I changed the high pressure pump it starts fast at 350 000 hpa pressure. :D
Hej ”vicman”

Lyfter min hatt får din utförliga information och visad förmåga att lösa problemet du hade. 8)
Jag har ingen diesel med ände en insprutningsmotor. :wink:
Man lär sig så mycket på detta forum men tyvärr är teflonminnet fullt och ålderdomligt. :roll:
Alltid trevligt med feedback och en lösning på inlägget. :idea:

Lennart
Hej! Jag har lite liknande problem som du hade, men min kvittar temperaturen , det är mest tiden efter avstängning men kommer du ihåg vad du hade för ”vilotryck” i commonrail röret och hur lång tid de tar innan de sjunkit dit ?

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]