Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OzzyR skrev:Hej. Följer gärna den här tråden. Samma lampa gick igång för mig idag, halvvägs till Legoland = lite dålig timing. Kan man köra vidare tills den 16e juli tror ni?
Det skulle inte oroa mig det minsta faktiskt. Den berättar endast
att någonting inte ger rätt värden....kan till och med ganska ofta slockna av sig själv.
Men när du är hemma igen så bör det kollas upp, kan vara en massa olika orsaker typ:
Luftläckage, Gasspjäll som börjar bli skitigt, oljekvaliteten på upphällningen, Luftmassemätaren som trilskas,
Lamdasond som sagt upp sig, Tändstift dåliga, Tändspolar osv.
Men går bilen okej så bara åk o njut....Trevlig semester.
wissel skrev:
OzzyR skrev:Hej. Följer gärna den här tråden. Samma lampa gick igång för mig idag, halvvägs till Legoland = lite dålig timing. Kan man köra vidare tills den 16e juli tror ni?
Det skulle inte oroa mig det minsta faktiskt. Den berättar endast
att någonting inte ger rätt värden....kan till och med ganska ofta slockna av sig själv.
Men när du är hemma igen så bör det kollas upp, kan vara en massa olika orsaker typ:
Luftläckage, Gasspjäll som börjar bli skitigt, oljekvaliteten på upphällningen, Luftmassemätaren som trilskas,
Lamdasond som sagt upp sig, Tändstift dåliga, Tändspolar osv.
Men går bilen okej så bara åk o njut....Trevlig semester.
Japp, där ser man, precis när jag ringt och bokat tid hos Volvo så bestämmde sig lampan för att slockna, och meddelandet försvann.....jag åker dit ändå så dom får kolla felkoderna, bättre att förekomma än att..... bli stående längs motorvägen i 38C+ värme....

Nu ska jag ut och steka ägg på motorhuven. Hej på er.
Wissel....jag böjer mitt huvud och bugar djupt av beundran för din omfattande kunskap vidrörande de ting som kan gå fel på en Volvo. I dag på väg till affär så började bilen gå som skit (typ som en tändspole packat i hop) och den gula motor lampan började lysa-blinka, inte trekanten, bara lampan nere till höger. Och jag var säker på att nu är det kört.
Men sen när jag kom ut från affärn så startade den som vanligt och gick på alla cylindrar och lampan lyste inte längre.

Ringde till Volvo och han som svarade sa att det kan mycket väl vara den sista av mina original tändspolar som spökar och att om så är fallet så är det bara en tidsfråga innan den packar i hop för gott.
Så det blir till att byta den i veckan.

Hellre det än att göra ytterligare ett topplockspackings byte, som numera har blivit något av en sommar tradition......
Andreas2012 skrev:Wissel....jag böjer mitt huvud och bugar djupt av beundran för din omfattande kunskap vidrörande de ting som kan gå fel på en Volvo. I dag på väg till affär så började bilen gå som skit (typ som en tändspole packat i hop) och den gula motor lampan började lysa-blinka, inte trekanten, bara lampan nere till höger. Och jag var säker på att nu är det kört.
Men sen när jag kom ut från affärn så startade den som vanligt och gick på alla cylindrar och lampan lyste inte längre.

Ringde till Volvo och han som svarade sa att det kan mycket väl vara den sista av mina original tändspolar som spökar och att om så är fallet så är det bara en tidsfråga innan den packar i hop för gott.
Så det blir till att byta den i veckan.

Hellre det än att göra ytterligare ett topplockspackings byte, som numera har blivit något av en sommar tradition......
yes låter som en tändspole, hade samma problem i lördags, och felkod Cylinder 5 misfire fanns lagrad i minnet :)
Har nu bytt ut den sista original tändspolen, så nu är det bara att hålla tummarna att det inte var något annat.

Om den nu fortsätter att trilskas, i vilken ordning är det bäst att börja felsöka och/eller byta ut saker?
Andreas, nu tar vi det lugnt o metodiskt....OK?
Vilka symptom har du ?
Först felsökning utifrån dina symptom och ingenting annat.
Berätta så mycket du kan....word rules.....publicera typ här...:-)
Få tips o idéer på vad du bör o inte bör göra....
Sedan ev. felsökning med VIDA på Volvo.
Sedan fundera igenom vad som bör göras och av vem.
Vad tror du om det ?
wissel skrev:Andreas, nu tar vi det lugnt o metodiskt....OK?
Vilka symptom har du ?
Först felsökning utifrån dina symptom och ingenting annat.
Berätta så mycket du kan....word rules.....publicera typ här...:-)
Få tips o idéer på vad du bör o inte bör göra....
Sedan ev. felsökning med VIDA på Volvo.
Sedan fundera igenom vad som bör göras och av vem.
Vad tror du om det ?

Ok då, då gör vi det på det lugna och metodiska sättet.....jag såg i och för sig lite grann fram emot att börja panik-byta hlften av allt som finns under huven, men ok...för den här gången.

:D :-)-)

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]