branx skrev:EvilEd skrev:Vet inte så mycket om grejerna än, men jag *gissar* på att LSM'en för
halogen och xenon är likadana, förutom att potentiometern som sitter
på halogen varianten är borta och istället kopplat till en nivågivare som
lämnar signal istället.
Ni som vet får gärna rätta/berätta :)
Så det bör kunna gå att koppla in en nivåavkännare direkt (nåja, nästan)
på LSM'en.
Skulle det gå så behöver inte Volvo ladda på nån SW
(något som Volvo varken kan eller vill har jag läst)
Ska ta och undersöka lite.
/ed
Tyvärr har det hänt lite sen Duetten lämnade Volvo.
LSM:en är en datornod. Som skickar sin info digitalt via CAN Nätet till
CEM Som sen styr ljusen. Nivågivaren bak, är kopplad till REM som skickar digitalasignaler till CEM som sen styr ljuset.
Orkar inte gå in på signalnivå men vi kan säga att
det inte jobbar med pontentiometer.
mjukvaruföränring krävs för att få nivågivare att fungera.
//Branx
Jodå, jag förstår att det är lite mer grejer än lite potentiometrar :)
Om vi säger så här, ljusviddsreglagen på halogen LSM'en är
en potentiometer, eller hur?
Innan LSM skickar sina digitala siffror har det skett en inmatning,
analogt, via potentiometern. Eller?
Jag menar alltså att mata LSM med värden från en extern källa
(som "ersätter" potentiometern, i det här fallet en nivågivare)
innan den skickar ut sina grejer.
Kanske Volvos givare behöver laddas med nåt men det behöver ju inte
vara Volvos?
Sen menar jag förstås inte att man kan ansluta en givare direkt på
LSM'en, det måste naturligtvis anpassas på nåt sätt.
Som sagt, jag har inte spanat in grejerna och gissar väldigt mycket nu,
men teoretisk skulle det kunna gå.
/ed