Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80D5-02
När min glödlampa gått för färddatorn uppfattade jag spilljuset från andra lampor som att bakgrundsbelysningen funkade, men det blev bra när rätt glödlampa byttes. Billigast att testa det innan du skickar för omlödning.

När det är dags för omlödning verkar det vara mer som spökar, typ varningslampor och klocka som går baklänges, mätare som lever sitt eget liv och sånt.
Användarvisningsbild
av greeeken
onekw skrev:
greeeken skrev:
onekw skrev:http://www.diodhuset.se/fardiga-instrum ... p-s1%2F386

Beställde dessa till min bil igår, kommer nog att bli najs :D
Färg?
Blåa blev det, förhoppningsvis ligger de i brevlådan idag när jag kommer hem. Då vet jag vad jag ska göra ikväll :D
Byt inte för ofta bara. Det gjorde jag o efter ett antal ggr så försvann det lilla koppar som finns för att dioderna ska få kontakt mot kortet. Så nu har jag 2 dioder som blinkar till o från. Wiii
Användarvisningsbild
av onekw
greeeken skrev: Byt inte för ofta bara. Det gjorde jag o efter ett antal ggr så försvann det lilla koppar som finns för att dioderna ska få kontakt mot kortet. Så nu har jag 2 dioder som blinkar till o från. Wiii
Tack! Ska ha detta i åtanke men jag tror inte att det blir något mer byte. Byter för att en var trasig och då byter jag resten också, byter färg mest för att passa på. Såg snyggt ut med blått på bildera :).
av winterstam
Hej igen!

Nu har det gått lite mer än ett halvår sedan första inlägget, och bilen har rullat ca 1000 mil till. Nu är det inte bara färddatorn som jävlas, utan nu beter sig även milmätaren samt klocka/tempdisplayen konstigt. Att det är lödningarna etc som inte håller längre känns troligt.

Jag har pratat med BDH i Örnsköldsvik vilka renoverar eller lagar DIM:en för 2500:-. Jag fick uppgift om att de enbart lödde om/bättrade lödningarna om det var det som felade, annars bytte de ut instrumentet.

Min fråga till er insatta lyder som följer: Om konstnaden för att laga DIM:en är 2500:- oavsett om de bara behöver löda lite eller om de byter ut instrumentet till ett sprillans nytt och fräscht, så borde jag rimligtvis insistera på att få DIM:en utbytt? Ett nytt DIM-instrument lär ju ha längre livstid än om man löder om det som redan sitter i?

Bildelshuset lämnar ett års garanti på jobbet, men ett år går snabbt...
av S80D5-02
Jag tvivlar på att det är ett sprillans nytt instrumenthuset som är alternativet, till den kostnaden. Troligare är att det är ett begagnat renoverat, alltså motsvarande det du får om ditt går att renovera.
av winterstam
S80D5-02 skrev:Jag tvivlar på att det är ett sprillans nytt instrumenthuset som är alternativet, till den kostnaden. Troligare är att det är ett begagnat renoverat, alltså motsvarande det du får om ditt går att renovera.
Tack. Jo, du har nog rätt i det du säger..! Det här med kromringar då som nämnts i andra delar av forat - vad är det? Bra för vad? Kan man kanske be BDH eller ODB att även montera detta vid omlödningen? Ja, det lär ju iofs de svara på, men vad är kromringarna bra för?
Användarvisningsbild
av garinge
winterstam skrev:
S80D5-02 skrev:Jag tvivlar på att det är ett sprillans nytt instrumenthuset som är alternativet, till den kostnaden. Troligare är att det är ett begagnat renoverat, alltså motsvarande det du får om ditt går att renovera.
Tack. Jo, du har nog rätt i det du säger..! Det här med kromringar då som nämnts i andra delar av forat - vad är det? Bra för vad? Kan man kanske be BDH eller ODB att även montera detta vid omlödningen? Ja, det lär ju iofs de svara på, men vad är kromringarna bra för?
bra för? tja ingenting egentligen, förutom att dom gör det sjukt mycket snyggare i mätarhuset :)
har kromringar i min 01:a och det är mycket snyggare än polarens 02:a utan... :)
av winterstam
Kan man löda själv om man har kompetensen? Sparar man ju 2500...

Behövs specialverktyg för att öppna instrumentet? Är ganska säker på att det är lödningarna det är tjall med.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]