Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bromsar jag löst så bromsar den stödvis, hackar i hela bilen fast inte i ratten. Bromsar jag hårt så skakar ratten som helvete.

Jag såg att belägen ibak va helt slut. Frågan e om det kan va så enkelt.
Jag hade riktigt kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning. Då byttes, Styrled yttre 1 sida byte
Framhjulsnav byte 1 sida
Bussning bakre länkarm fram byte
Länkarm fram 2 sidor de-mo/byte
Styrled inre 1 sida byte
Bussning främre länkarm fram byte
Länkarm fram 2 sidor de-mo/byte
Bussning bakre länkarm fram byte
Hjulvinklar 4 hjul kontrollmätning
Hjulvinklar 4 hjul kontrollmätning

Som tur va på Garantin :D
Skivorna ibak va raka och fina, bakbeläggen byta.

Lyfte upp framvagn och märkte att däcket glappa. Troligen inrestyrled. Kan besiktningen missat den.?

Men detta förklarar inte varför bilen bromsar ojämn. Svårt att förklara hur det känns.
Men pedalen hoppar inte upp och ner. Den känns som vanligt. Men det e just att det känns som en skiva e skev. Broms ingen broms broms ingen broms.

Kan det va något med servon till bromsen?
Men bromsen håller trycket och allt känns som det ska.
Kolla navbulten på båda sidor...sätt in något du kan "bräcka" med på navbultens bricka på båda sidor så ser du om det är glappt i navet.
Om det är glappt så kan hjulet "vobbla" mot bromsoket,

Om bulten sitter löst så behöver du Loctite Gänglåsning för att "klistra" fast bulten så den inte skruvar upp sig.

Drag åt bulten med 50 Nm
v70t4y2000 skrev:Kolla navbulten på båda sidor...sätt in något du kan "bräcka" med på navbultens bricka på båda sidor så ser du om det är glappt i navet.
Om det är glappt så kan hjulet "vobbla" mot bromsoket,

Om bulten sitter löst så behöver du Loctite Gänglåsning för att "klistra" fast bulten så den inte skruvar upp sig.

Drag åt bulten med 50 Nm
Det där vet jag. Har redan kollat detta. Tack ändå.
Skulle nog börja och byta skivor fram samt belägg, att du har behövt svarva dessa från första början tyder på att de inte är helt
friska, även byte av inre styrleden skulle nog inte skada, kommer bara bli värre med tiden
ThunderAce skrev:Skulle nog börja och byta skivor fram samt belägg, att du har behövt svarva dessa från första början tyder på att de inte är helt
friska, även byte av inre styrleden skulle nog inte skada, kommer bara bli värre med tiden
Han svarvade sa att de va i ny skick och i princip inget skeva. Men han svarvade bara av det lilla som fanns.

Jag säger inte att ni har fel. Jag bara förklarar. Tråkig kostnad att byta alla skivor och belägg. Sen kanske det inte hjälper.
Har tidigare haft problem att efter svarvade skivor så tar de åt sig värmen
fortare och blir skeva utav det och då vibrerar/pulserar det vid nästa inbromsning
Delar med mig av egna erfarenheter bara
När jag väl insåg det så var det bara att byta

Konstigt då att inte besiktning anmärkte på nåt som var trasigt eller bromsar som vibrerar eller bra och veta till nästa gång
ThunderAce skrev:Har tidigare haft problem att efter svarvade skivor så tar de åt sig värmen
fortare och blir skeva utav det och då vibrerar/pulserar det vid nästa inbromsning
Delar med mig av egna erfarenheter bara
När jag väl insåg det så var det bara att byta

Konstigt då att inte besiktning anmärkte på nåt som var trasigt eller bromsar som vibrerar eller bra och veta till nästa gång

Jag frågade bilprovningen om just vibrationerna men han svara bara att det säkert är skivorna som är lite skeva.
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]