Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#66023
jimjam skrev:Hej.
Jag tog isär mitt själhus och fick se att kolbanan var slut vid ca 2000v.
Där ligger mest automaten och växlar.
Det är 4-5 mycket små tassar som ligger mot kolbanan.
Fuderar om det går att skjuta tassarna lite åt sidan på banan. Då borde
själhuset fungera några tusen mil till.

Då blir kostnaden inte så stor.

//jimjam
Chansen finns att det funkar. Hur långt har din rullat?

Jag har läst om andra hemfixar försök som tex att spruta på nytt kolpulver och fixera. Eller sätta dir en ny potentiometer från Elfa. Vet dock inget om det lyckats.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#66073
Hej, tog igår isär (läs bröt isär) gaspjället, lite knepigt för efter att tillverkaren har lött ihop vissa komponenter har dom gjutit i gummimassa eller liknande. Frontkåpan där kablaget går in är inte mycke o vela med, där finns knappast nåt fel. Men på båda sidor finns det plastkåpor. Lossade skruvarna o bände försiktigt upp kåporna. På ena sidan finns motorn och spolen, och på andra sitter nåt plastskydd över returfjädern. I centrum på plastkåporna på båda sidorna är ju gasspjällsaxeln ändfäste, som i sin tur vrider runt en liten svart plasthylsa med två uppsättningar a fyra släpkontakter som ligger an på en plast film med kolbeläggning. Plast filmen sitter i kåpan som en ring i ytterkant. Dessa släpkontakters uppgift är att ge "feedback" till datorn hur gasspjllets läge är ( hur mycke du gasar) Motorn till gasspjället, som alltså drivs elektriskt, får ju information från andra givare hur mycket du vill att de skall gasas.
Nu till själva FELET. Det har slititts loss kol från plastfilmen som blir utsliten + att kolet fastnar på släpkontakterna. Avståndet mellan dessa är så smått att det nog går att dra ett hårstrå emellan men inte mer. Det har nu byggs upp kolansamlingar på dessa så att det överbryggas, en slags kortis, vavid det uppstår felaktig information till datorn, och sen att lite kol släpper igen, så kan man ju tänka att det är så felen kommer o går. Kan ju tänka att det är känsliga, de där små j....a.
Har inte tittat på själva motor till spjället då jag inte tror att det finns fel där, den ser lite robustare ut.
Har foto på delarna,men hur få in dom här?
Senast redigerad av 1 Miss my Olds, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#66075
Bilder:
Bild
Bild

Om man tittar noga längst upp på släpkontakterna har det blivit lite tjockt av kol som lossnat, och se på avskrapningsmärkena på plastfilmen.
Det är igen större belastning på kontakterna mot filmen, men man kunde ju väntat sig något mer gedignare konstruktioner här.
Tittar man på övre bilden ser man "motorn", kan det vara spole + magnet, som driver spjällaxeln. Man ser också den lossade kåpan. Detaljerna på undre bilden finns i centrum på kåpan, man kan se kanten på filmen sticka upp
Senast redigerad av 3 Miss my Olds, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Whisky
#66079
Jag har nu lagt in dem!
Men du hade ju fixat det mesta redan! :wink:. Har bara fixat lite skärpa och kontrast. Däremot funkade inte imgspot... Fick hosta dem på egen sida.

Jag har också rensat vår kommunikation lite... Lägg till bildtext i ditt meddelande om du vill...
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#66106
Läste att det var några som trodde de kunde fixa detta själva, måste bli ett riktigt pilljobb, lycka till.

Har volvo fortfarande kvar denna konstruktion i dom nya bilarna?
Borde kunna byggas om så att det gick att öppna kåporna och byta ut dessa komponenter. Kan i så fall inte kosta mer än 75-100 spänn i delar.
av jbl
#66109
Volvo bytte spjället till ett bosh från 2003 tror jag det var.Vet inte riktigt hur stor skillnad det är på dem.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#66139
Hmmm..... får rätta mig själv lite. Kollade på släpkontakterna, dom är ju inte separerade utan dom är en enhet, så där kan inte bli kortis. Då är väl utslitningen själva problemet. Alltså en ny film med intakt kollager borde räcka att byta, + att blåsa rent släpkontakterna. Och då är vi nere i en matrialkostnad på ca. 35 spänn.

Tror att jag avslutar detta inlägg med denna kommentar
tackar för visat intresse........
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#66151
Miss my Olds skrev:Hmmm..... får rätta mig själv lite. Kollade på släpkontakterna, dom är ju inte separerade utan dom är en enhet, så där kan inte bli kortis. Då är väl utslitningen själva problemet. Alltså en ny film med intakt kollager borde räcka att byta, + att blåsa rent släpkontakterna. Och då är vi nere i en matrialkostnad på ca. 35 spänn.

Tror att jag avslutar detta inlägg med denna kommentar
tackar för visat intresse........
Visst är det så, det är INTE pulvret mellan släpskorna som är problemet utan att kolbanan är på tok för tunn/dålig kvalite.

Visst blir man trött på att man inte kan limma i en ny bana för några kronor och köra vidare utan måste punga upp med 5000-7000 kr helt i onödan.

Samma sak med hjullager, bytte lager på en gammal saab förra veckan, det var standard lager som kostade 50 kr så blev det som nytt.

Nu går ju det inte på nya bilar utan man får byta navcentrum för en förmögenhet.

Utvecklingen rusar bakåt in i slit och släng eran igen med ohemula kostnader som resultat.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]