Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cege
Ja det tänkte jag inte på Ace :shock: fast har inga ungar hemma så bara jag å tanten så vi får vara rena av oss när vi ska åka :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
1. Denna S80 är första bilarna av en helt ny bilkonstruktion, köp inte en S80 före 2009 års modell eftersom barnsjukdomar är vanligt när man gör något nytt o obeprövat från grunden.
2. Välj inte en manuell låda på denna modellplattform av S80 eftersom lamellerna är av en känsligare typ än den förra modellen.
3. Modellerna innan denna, dvs S80 99-06 och S60 00-09 har bättre rostskydd.
4. Varför ska du köpa en ny bil med minsta eller näst intill utan utrustningspaket?
Bi-xenonstrålkastare, innerspegel med aut. avbländning, regnsensor, etc är något jag inte vill vara utan och det brukar ingå i mellanstora utrustningspaketen, typ momentum och uppåt.
av ThunderAce
cege skrev:Ja det tänkte jag inte på Ace :shock: fast har inga ungar hemma så bara jag å tanten så vi får vara rena av oss när vi ska åka :lol: :lol:
har inga ungar heller, bara jag och tanten, men som sagt så är jag själv inte särkillt försiktig, kan gå ut i garaget för att hämta nåt
stryka mig mot nåt skitigt och gå och sätta mig i fina soffan i huset, har fått höra det några gånger

men som de flesta säger, leta efter något nyare för då har de gått igenom alla småfel som kommit upp och med lite
mer utrustning när du ändå handlar
av cege
Ska titta lite efter 09-11 så får se vad jag hittar.
Ang mindre rostbenägna tidigare så kan jag ju säga att jag just nu kör en S80 -00 å den har inte rost nånstans vad jag hittat iaf .
Men samtidigt så beror det väl lite på hur man sköter om sin lilla "Bettan" (B)
av valln
lennart lundberg skrev:Hej!

Har generationen före denna modell men med 2,5T motorn.
Min drar ca 1,1 lit/mil och vinter ca 1.05 lit/mil. Blandad körning.
Något lägre vid endast landsvägskörning.
Kör ganska snällt till 80% med denna körglada motor med bra vridmoment.
Gör en köptest ”exempel bilprovningen” innan köp som ett gott råd av eget erfarenhet med Max Trygg Garanti Bilia.

Lennart
:shock:
Jag har 0,75 l/mil på sommaren och 0,85 l/mil på vintern.

Motorns hemlighet är att planera körningen och blicka långt fram, nästan aldrig bromsa. Jag har efter snart 18000 mil kvar originalbromsbeläggen runt om på bilen, min mekaniker hade minst sagt roligt åt det...

Vad har du för däckdimission och lufttryck?

Jag har 215 och 16 tum sommar som vinter. Lufttryck 2,8.

Edit: Såg att du hade automat och det förklarar nog en stor del.
av Arnold
valln skrev:

Gör en köptest ”exempel bilprovningen” innan köp som ett gott råd av eget erfarenhet med Max Trygg Garanti Bilia.

Lennart

Motorns hemlighet är att planera körningen och blicka långt fram, nästan aldrig bromsa. Jag har efter snart 18000 mil kvar originalbromsbeläggen runt om på bilen, min mekaniker hade minst sagt roligt åt det...

Rostar inte bromskolvarna fast om du aldrig bromsar? :D
Användarvisningsbild
av frasse4
valln skrev:

Lennart

Min V70 2,5T ligger på 0,93 blandat på 3000 mil, se min signatur. Pendlar ganska mycket genom Sthlm. Jag har även automat... Så kör du eccodriving ska du ju klara dig under det
av valln
Arnold skrev: Rostar inte bromskolvarna fast om du aldrig bromsar? :D
Inte hittills..
Om man ser på hösten när det är stora variationer i temperatur mellan dag och natt ser man att bromskivorna blir rostiga på någon enstaka timma när bilen står parkerad, så jag tror det är svårt att undvika rost genom att bromsa mycket...

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]