Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekholm76
Nu har jag lossat batterikabeln ca 2 Tim och nollat med ppc dock försvann inte srs och antispinn/sladd.
Åkte en sväng ca 15 min och då tändes ABS.
Läste ur felkoderna igen.
BCM
0094
0012
0115

CEM
1A64 D2

REM
4F43

SRS
0210 (när jag bytte på andra sidan fick jag omedelbart denna felkod)

ECM
510F

Suck vad tror ni, skroten nästa?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ECM 510F ska tydligen bero på utebliven signal om hastigheten från BCM, dvs från bromsstyrenheten. Eftersom du även har felkod på BCM så hänger de antagligen ihop och ECM 510F försvinner om problemen åtgärdas i BCM.

SRS 0210 Frontkrockgivare höger fram. Felaktig signal

REM felkatig signal från backsensor nr 2.

CEM 1A64 D2 ska vara kommunikationsfel med AWD. Kolla bak i bilens säkringscentral så kommr du hitta en bränd säkring till AWD-enheten. Det är antagligen denna säkring som REM säger till om.

BCM
0094 fel i kommunikation med AWD
0012 Vänster hjulsensor fram felaktig signal/mekaniskt fel.......gissar på att det är kuggkransen som är upprostad....
Denna sensor/krans ger bilens datorer information om hjulets hastighet och därmed även om hur fort bilen rullar, därmed får du felkod ECM 510F
0115 är kommunikationen mellan styrenheter

Genrellt får jag känslan av att problemen hänger ihop och grundas i 1 fel, alternativt 2 fel vilket gör att alla kommunicerande enheter också får felkoder.

att gå vidare med:

Byt ABS-krans vänster fram, försvinner inte felkoden av det få du byta ABS-sensorn till kransen, så försvinner BCM 0012, även ECM 510F ska försvinna av denna åtgärd.
Det är inte helt otänkbart att felkod SRS 0210 försvinner när bilens datorer återigen får korrekta signaler om fordonets hastighet, annars får du byta frontkrockgivaren på höger sida fram. När det gäller att röra krocksensorerna så ska du följa instruktionerna i VIDA noggrant eller låta volvoverkstad åtgärda det, annars kan det bli helgalet.

Mycket talar för problem med AWD och AOC, kolla säkringen bak i bilen till AWD/AOC/DEM om den är hel.
Är den sönder kan det vara kortis i pumpen. Sätt dit en ny säkring av samma kaliber o kolla om den förblir hel.

Om du vill ha mer praktisk hjälp kan du skicka ett PM
av Ekholm76
Säkringen är hel bak till awd, har ström fram till haldex men pumpen är tyst, men om jag vickar på kontakten på haldex som går till pumpen hör jag pumpen korta intervaller men blir tyst när jag släpper kontakten, kabelbrott eller dålig kontakt kanske? Men vet inte om det haldex eller pumpen det är fel på. Kan man köpa kablaget till haldex löst?
Ska byta/göra rent abs kransen så fort jag får möjlighet.
Återkommer

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget

Snabba bud, bilen inlämnad, beräknat 3 v[…]

Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]