Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Bytt kol (ca 30,- kr), eller hele regulatoren.
Skal ladde med 14,2 Volt
av Loyden
Sådär. Nu är det en ny regulator på plats!
Den laddar 14,2 på tomgång utan någon vidare belastning. 13,2 med rumpvärme, flääkt och defroster på.
Slår jag på extraljusen ligger det på 12,5.
Hur låter det?
Återstår att se hur det är om några dagar när den stått still. Om den dragit ur batteriet. Men det känns väl som att den gamla regulatorn hade gjort sitt?
av Loyden
Dax igen.. bilen funkade bra ett tag men idag så tickar det bara i starten. Den har stått still i 3-4 dagar nu. Vad ska jag börja med? Är det någon idé att köpa nytt batteri? Jag har nämligen testat några batterier innan. Hjälp!
av rid54
Tickandet du beskriver kan vara annat än batteriet. Det vore bra om du kunde fastställa att batteriet är urladdat/dåligt och berätta det, för då kan man ju fokusera på just den grejen... Annars kan det vara startmagneten (solenoiden) eller nån kabel eller vad som helst, egentligen... Om batteriet drar ur på ett par dagar har du en strömtjuv och det är ytterligare en annan resa...
av Loyden
Allt tyder på att det är något som tjuvar. Använder jag bilen regelbundet så är det inga problem. Nya laddregulatorn gjorde ju så att den laddar bättre.
Finns det nåt bra sätt att leta reda på tjuvström? Har en multimeter som jag knappt vet hur den fungerar. Har bara mätt batteriet med den.
av rid54
OK, om man antar att det är batteriet som dras ur så borde det funka så att du kan inte starta och batterispänningen är dålig när bilen stått ett tag, men det funkar om du laddar upp batteriet. När motorn är igång har du mer än 13 V på batteriet (lysen igång, men inte "alla" grejer). Om det är förutsättningarna, så är det troligen tjuvström. För att mäta tjuvström, så måste man bryta batterikretsen och koppla in en strömmätare i "avbrottet", så att säga. Med moderna bilar blir det ju ofta lite hysteriskt om man håller på och kopplar ur batteriet, så den metod jag skulle använda är följande:

1. Skaffa en multimeter som kan mäta ström (Ampère (A), milliampère (mA). Om möjligt använd en mätare med automatisk omkoppling av mätområde, eller en som har en omkopplare för olika mätområden (strömstyrkor i detta fall!).

2. Stäng av bilen!

3. Ställ in högsta strömområdet (om det går att ställa in) och koppla mätarens plus-sladd till jordflätan eller någon säkert jordad punkt (nåt metallrent på motorblocket eller liknande). Använd en krokodilklämma eller liknande, så att mätsladden inte behöver hållas fast för hand.

4. Koppla mätarens minussladd till själva batteripolen på ett sätt så du kan "trixa av" minuspolskon utan att mätsladden tappar kontakten. Det kan vara bra med en medhjälpare.... Efter den manövern ska batteriets minuspol vara ansluten till bilens chassi genom multimetern, det är själva idén.

5. Avläs instrumentet. Om så behövs, ändra mätområdet tills du får en vettig avläsning. Viloströmmen ska vara rätt låg, mindre än 100 mA (en tiondels A). Försäkra dig om att det inte lyser nån innerlampa och att det inte är nån radiofunktion igång eller liknande!

Om man bryter kretsen (det lyckas inte med punkt 4...) så måste man vänta en stund tills bilen lugnat sig innan man kan veta säkert att det är rätt viloström som avläses.

Om viloströmmen är för hög måste man försöka hitta tjuven genom att ta ur säkringar etc medan man mäter.
av Loyden
Tack så mycket! Läst om det i andra trådar nu. Ska mäta imorgon!
Jag har ju bytt batterier några gånger nu och det verkar inte varaså mycket som händer när jag kopplat av och på polerna. Så det ska nog gå bra med punkt 4. Får ju vänta en stund förstås!
En lustig grej som brukar hända förresten. Varje gång allt startar om med nytt batteri så börjar knapparna till radion på ratten fungera. Dom har varit ur funktion i flera år. Och efter att jag har startat bilen ett par gånger så har dom slutat funka och det är som vanligt..
Användarvisningsbild
av Dede
Bör väl mäta om du har något som ligger och drar ström fastän bilen är avstängd.
Inte helt säker men mät strömmen över batteriet när bilen är parkerad (allt avstängt).
finns säkert andra här som vet exakt hur man ska göra och vilken strömstyrka som är acceptabel.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]