Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harrysson
Har bytt styrboxen till PDM men får felkod signal fel samt att boxen är fel konfigurerad. Boxen hade exakt samma Volvonummer, Men kan köra centrallåset samt elhissarna från Vida. fast kan bara köra elhissarna med knappen, tyvärr funkar inte centrallåset med knappen samt bilen vill inte låsa/öppna dörren med dom andra 3 dörrarna någon som har någon ide? leta vidare efter en ny beg styrbox eller går det ladda ny mjukvara i en gammal box?

Har tyvärr inte fått hem Motortemperaturgivaren hoppas den kommer imorgon, Så jag får testa att byta den

Kollade värdena i Vida

ECM- Motortemperatur: var ute en provtur och temperaturen var allt mellan 80-120 grader enligt vida
ECM- Yttertemp C. Visade 4,5 grader
PDM- Batterispänning, PDM 14,1
PDM- Yttemperatur Visade 3 grader

Men bilen, visar fortfarande bara -- på utomhustemperaturen
av rid54
Lite fundersam om de nya elektroniska systemen blir man ju när man läser detta, men det kanske är bra på nåt sätt. Hursom, om motorn faktiskt blir överhettat och trycker ut vatten, så kan det ju inte BARA bero på en tempgivare i spegeln... Just temperaturhållningen är ju faktiskt termostatens jobb och den är inte elektronisk, såvitt jag vet. Så du bör ju fastställa om motorn faktiskt blir varmare än normalt, eller om det är tempmätaren som visar galet. Sen kan man ju undra om det är rimligt, att motortempen visas felaktigt, för att yttertempgivaren är felaktig; ska det vara så?

Ytterluftens temp påverkar bränsleleveransen, eftersom kall luft är "tätare" än varm och det är lufttempgivarens jobb att tillsammans med luftmängdmätaren fastställa optimal bränsleinsprutning. Att motorn överhettar, om den gör det, har inte med det att göra, skulle jag tro.
av Harrysson
Har bytt vattentemperatur/motortemp givare eller vad den heter som sitter på termostathuset, Samt var ute och provkörde, bilen gick upp normal i temperatur och efter ett tag så steg motortempen upp över det normala igen, men gick ner till normal nivå igen när jag drog ner tempot. kylfläkten startar som den ska, Blir inga felkoder på något system förutom till PDM boxen , Samt tog med mig termostaten in och provade lägga den i en kastrull och när temperaturen gick upp till 90 grader i vattnet så öppnade den som den ska.

Vet inte riktigt vart jag ska felsöka nu.

Vad tror ni om topplockspackningen kan det vara felet ? Funderar på att boka en tid så får dom mäta om det är avgaser i kylarvätskan
Användarvisningsbild
av greeeken
GeBo skrev:
wissel skrev: Jasså du !!
Till motorstyrningen sitter det en även i vä. spegel
du vet väl att det är ett brott mot forumsreglerna att skriva "Jasså du !!" :shock:
vad som sitter i höger spegel är irrelevant för motorstyrningen, veterligen...

Det är som wissel skriver.
VÄNSTER sida är det som ska bytas. Vart nånstans säger han höger?

Så till TS. innan du håller på o byter saker o ting i onödan felsök med VIDA
Kan Uppdatera vad felet var. Var vattenpumpen som var trasig. Hade släppt 2 impellrar " var i plast" Samt lagret i pumpen var helt slut. Bilen funkar klockrent med ny vattenpump,kamrem och ny toppplockspancning. Kom åt plastbilarna i motorn när jag bytte packningen hade fastnad i motorn, utan att skada något =)

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]