Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Javisst, den är för tunn enligt min syn på saken.
Tips till Paulo, kräng dom dunkarna du har för samma pris som A3,B3 5-40
så har du bra olja till din bil. Dom med nyare Volvosar är rekommenderade
att köra på just din olja som du har.
Alla nöjda o glada o du slipper oljeförbrukning.
Win Win.............................
av Paulo77
Så ni menar att det är oljan som spökar? Så då kanske man borde sälja då. Någon som bor i Stockholm å vill köpa? :D :wink: 8)
av Andis
Det var ju bra att det är A3/B4.. Då blir jag lite kluven till hur skillnaden blir mellan 0w och 5w blir på en A3/B4 olja.
En annan sak som slår mig hur är tomgången?
Finns ett par nipplar under insuget som ska rengöras var 8000 mil om man inte gjort det kan oljeförbrukningen öka samt till slut när det är helt stop i dom brukar tomgången bli något orolig och man kan höra misständningar
av Paulo77
Andis: nu vart det lite överkurs. Vad menar du med tomgången? Tycker inte jag hört eller känner några konstiigheter mer än att jag tycker att automaten ibland är lite ryckig (har dock nyligen flushat lådan) Å vilka nipplar? Är det lätt att rengöra dem kan jag nog fixa det själv. Är det nått som annars ingår i serviceintervallen? På denna bil har alla service gjorts på Bilia samt Upplands motorer, senast 24000 mila service (20 000 km intervall).
av Johnnie
Har du kollat oljan när bilen står plant varje gång? Kör du längre sträckor nu än tidigare?
Det låter konstigt att den skulle börja dra mera olja helt plötsligt. Kanske Vevhusventilationen som kleggat igen?

En 0W-40 olja och en 5W-40 ska väl ha samma viskocitet när motorn är varm?
Båda oljorna är väl tunnare när dom är varma än när dom är kalla?
0W-40 oljan är lite tunnare än 5W40 oljan när dom är kalla, men skulle det få motorn att dra så mycket mer olja?
av Paulo77
Vevhusventilationen. Ingår inte rengöring av det i 18 000 mila servicen? Kanske borde kolla upp det då? Eller försöka med invärtes motortvätt? Typ spola två snabba omgångar med motorolja? Har aldrig tänkt på om jag kollat i plant eller i lutande väg. Ska tänka på det nästa gång. Ja ja.... Får väl leva med detta till nästa service å fråga då.
av Johnnie
Paulo77 skrev:Vevhusventilationen. Ingår inte rengöring av det i 18 000 mila servicen? Kanske borde kolla upp det då? Eller försöka med invärtes motortvätt? Typ spola två snabba omgångar med motorolja? Har aldrig tänkt på om jag kollat i plant eller i lutande väg. Ska tänka på det nästa gång. Ja ja.... Får väl leva med detta till nästa service å fråga då.

Tycker inte du ska förhasta dig med massa meck ifall det inte är något fel.
Kolla oljan när bilen står plant i fortsättningen så du får en uppfattning om hur mycket den drar, kanske är normalt. :)

Om du vill kolla att vevhusventilationen fungerar så tar du av oljelocket när motorn är igång, det ska vara ett litet vakuum där, det ska inte puffa ur avgaser.
Om du lägger en plasthandske eller liknande över hålet så ska den vilja sugas in lite om det fungerar som det ska.
Du kan också dra ut oljestickan när motorn är igång och oljelocket är påskruvat, det ska inte puffa ut avgaser där heller, ska vara lite vakuum.
Användarvisningsbild
av wissel
Invärtes motortvätt ?
Byta olja o filter med tät intervall tror jag däremot på.
Du kan ju "köra upp" din olja på detta sättet för att sedan börja
använda oljan = 5-40.
Vevhusventilationen är lätt att kolla, lyft oljepåfyllnadslocket o kolla,
Övertryck = Ventilationsproblem
Undertryck = Okej
Tror inte på att du har problem där.
Ändra din intervall till 1000 mil.
Personligen skulle jag ALDRIG köra 2000 mil på samma motorolja/filter.
Gör dina Servicar om du tycker det är viktigt och gör själv ett olje o filterbyte mitt i intervallet.
Din 209 hk motor är den allra bästa av alla.
Fast om det funnes en XC90 med 170 hk, så skulle jag köpa den alla dagar i veckan..... :P
Senast redigerad av 2 wissel, redigerad totalt 0 gång.
av Paulo77
Hehe! Vi skrev samtidigt Wissel. Tanken e att jag ska göra två motoroljebyten per år. Har inte ägt bilen så pass länge att jag hunnit med fler oljebyten. Jag tar bilen till Bilia vid varje intervall men med egna oljebyten. Kul å höra att man har en bra motor! :) Ps en fråga mitt i allt detta. Skadar det motorn på nått sätt att trimma den lite lätt?

Näe inte .rar utan patch.exe

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]