Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Franke
Ok, nu provkört 2 olika och det är en trevlig vagn helt klart.

Den första var den bästa, men kamremmen var inte bytt och det fanns inga vinterdäck. Känns surt att köpa en bil och direkt lägga 4500:- på 16000 mila servicen, vilken många verkar hoppa över, för att i stället sälja. Något jag noterade var att framdäcken var betydligt mer slitna än bakdäcken. Den hade oxå körförbud, vilket gjorde att den skulle besiktigas, något som skedde lite motvilligt. I övrigt var den faktiskt väldigt fin, men vi kom inte överens om priset, och det visade sig att det var fråga om en bilförmedling, vilket gjorde förhandlingen svårjobbad.

Den andra var ännu finare, blå och svart funkar bra. Remmen var bytt, och allt verkade funka, ända tills jag testade den lite på ojämt underlag. Genast började det höras misstänkta ljud från framvagnen, vilket i mina öron = €€€. Detta i kombination med att den inte hade drag, vilket är ett måste, gjorde att jag backade. Kula kan man eftermontera och det hade jag med i beräkningen, men sammantaget sprack kalkylen. I bilens papper framgick också att fjädrarna fram var av, och någon avhjälpande service kunde inte hittas. Det blev nej, även efter lite prut. Bilen är ute nu till ett pris under det jag prutat. Är väll det som kallas marknadsvärde kanske.

Kikar på en tredje i morgon, och nu vet jag vad jag skall kika efter. Hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
av milktrucker
köp den som känns bäst, brister prutar man på
av llesrof
4500:- för service med kamremsbyte? Jag betalade mer än det dubbla och då fick jag rabatt :shock: Fyra å ett halvt är väl inget att bråka om? Framdäcken slits mer än bakdäcken även på dessa modeller. I och med att de har haldexkoppling så är det ingen större fara. Jag brukar ändå skifta plats på dem.

Att en sådan här bil saknar dragkrok ser jag enbart som ett plus. Då vet man att den inte fått slita ont. Det kostar väl inte så många tusen att montera ett eget drag?
Användarvisningsbild
av milktrucker
du kan ju också gå upp till årsmodell 05 eftersom första årsmodellerna av 2.5T-motorn hade problem med bl a oljeläckage
av valln
milktrucker skrev:du kan ju också gå upp till årsmodell 05 eftersom första årsmodellerna av 2.5T-motorn hade problem med bl a oljeläckage
Att första årmodellerna, som tillverkades år 03-04, av 2.5T har haft problem med bl.a. oljeläkage har jag ytterst svårt att tro!
Vänligen länka till trådar och artiklar där det förekommer.
Användarvisningsbild
av milktrucker
valln skrev:
milktrucker skrev:du kan ju också gå upp till årsmodell 05 eftersom första årsmodellerna av 2.5T-motorn hade problem med bl a oljeläckage
Att första årmodellerna, som tillverkades år 03-04, av 2.5T har haft problem med bl.a. oljeläkage har jag ytterst svårt att tro!
Vänligen länka till trådar och artiklar där det förekommer.
google is your best friend
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Haldex fungerar prima min xc70 har gått 56000mil och hylsan är bytt en gång vid 47000mil.
Min automatlåda är också orginal och servad var 6000e mil.
av Franke
llesrof skrev:4500:- för service med kamremsbyte? Jag betalade mer än det dubbla och då fick jag rabatt :shock: Fyra å ett halvt är väl inget att bråka om? Framdäcken slits mer än bakdäcken även på dessa modeller. I och med att de har haldexkoppling så är det ingen större fara. Jag brukar ändå skifta plats på dem.
Nej, inte med service, bara byte av rem och lite delar. 16000 mila servicen komplett kostar 11 lakan.
av Franke
Tungviktarn skrev:Haldex fungerar prima min xc70 har gått 56000mil och hylsan är bytt en gång vid 47000mil.
Min automatlåda är också original och servad var 6000e mil.
56 000? Den jag kollar på nu har gått straxt över 18 så det verkar ju som att det finns ganska mycket mil i de här bilarna. Det är klart att man alltid måste göra vissa saker med en bil man köper, men det lönar sig helt klart att kika på flera bilar, och varför köpa en utan drag när det finns vagnar med?

Har inte hört något om vare sig oljeläckage eller turbo problem, något jag förväntat mig, men ingen har sagt något om det tidigare, så det kom som ett nytt moment. Särskilt turbon är förvånande, brukar ju behöva åtgärdas på andra bilar.
av llesrof
Den verkstad som brukar byta saker på min bil servar en V70 XC -01 som rullat sisådär 50000 mil. På den funkar både viskokoppling och vinkelväxel. Har aldrig bytts på den.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]