Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kozelek skrev:
valln skrev:Far och köp en ctek-laddare och koppla på den på batteriet och pröva starta sen.
Har ingen aning om vad en CTEK-laddare är, men känns som jag kan räkna ut vad den gör. =)
Dyra saker eller? Google here I come.
http://auto-supply.no/old/auto-supply.n ... Itemid=268 :-)-) Har hatt denne i noen år,meget bra billig også,sikkert lett og få tak i evt nyere vers Good Luck :mrgreen:
Användarvisningsbild
av wissel
Du skriver att du hade 11,95v.
Lite siffror vad det betyder.....:-)
Batterispänning:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
av Kozelek
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Mitt original batteri från min S80 satt i vår Volvo 940 och gick i pension för en månas sedan.
Nytt original Volvobatteri (förmodligen Varta) sitter åter igen i 940.
Bilia har extra pris på detta batteri.

Lennart
Gött, ska kika på Bilia om det blir nytt batteri. Tack för tipset.
Gotlandsbästa skrev:Du skrev att du provade att bogsera igång bilen. Kanske är det så att det var en bil med ett passande batteri? Alltså att du lånar ett batteri från en bil & ser om din bil startar. Om den gör det så köp ett nytt batteri. :D
Den som drog är en Volvo S80, och har liknande batteri, så det borde funka. Ska ringa min svärfar (som bogserade) imorgon och se om han orkar testa. Bra idé, tack!
wissel skrev:Du skriver att du hade 11,95v.
Lite siffror vad det betyder.....:-)
Batterispänning:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Inte hundra på vad det innebär, men betyder det att mitt batteri eventuellt går på 0-10% av sin kapacitet? Som sagt, jag är total novis på mekande och allt vad bilteknik heter (skruvar datorer, men där tar det slut), trodde 11.95V var ok på ett 12V-batteri, men jag kanske bedrar mig? =)
av Kozelek
volvos60turbo skrev:
Kozelek skrev:
valln skrev:Far och köp en ctek-laddare och koppla på den på batteriet och pröva starta sen.
Har ingen aning om vad en CTEK-laddare är, men känns som jag kan räkna ut vad den gör. =)
Dyra saker eller? Google here I come.
http://auto-supply.no/old/auto-supply.n ... Itemid=268 :-)-) Har hatt denne i noen år,meget bra billig også,sikkert lett og få tak i evt nyere vers Good Luck :mrgreen:
Tack! =)
Felet är tillbaka igen trots nytt batteri. Bara klickar under huven och hummr lite från bakre delen av bilen (batteriet?). Funkade igår efter batteribytet efter några drag och igen senare på kvällen. Idag gick det också branär jag åkte ut till köpcentrat, men nu när jag ska hem är den stendöd igen. Beter sig exakt likadant som jsg beskrev i första posten. Väntar på svärfar som får bogsera hem mig.

Några nya tips i skenet från den senaste händelsen?
svda skrev:Automat?

Detta är en ganska vanlig anledning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kt#p577132

Kan också vara fel i startmotorn/solenoiden.
Nej, manuell låda. Kan det avgöra vad som är fel?
Solenoiden, är det den som sitter på startmotorn? Åtminstone det jag tror är startmotorn, är inte så haj på bilar tyvärr. Det jag tror är starten sitter rätt långt ner i mitten med en manick monterad på den som jag tror är solenoiden. Låter som som om det kan stämma? Sprayade det kontakten igår med smörjmedel, men inte hände där tyvärr. Vet iofs inte om jag är rätt, men men... :)

Edit: Startmotorn gick igång utan problem igår efter batteribytet. Sen "bökar"den aldrig, utan antingen verkar det gå utan problem eller vara stendöd. Kan en startmotor funka så, tycker den borde vara något mer mitt emellan om det var startmotorn? Hör hur det klickar från startmotorn när jag försöker dra igång bilen, och från generatorn låter det som.
Kozelek skrev: Nej, manuell låda. Kan det avgöra vad som är fel?
Ja, om det varit en automat.
Kozelek skrev: Solenoiden, är det den som sitter på startmotorn?
Ja.
Kozelek skrev: Sprayade det kontakten igår med smörjmedel, men inte hände där tyvärr. Vet iofs inte om jag är rätt, men men... :)
Den tunna ledningen sitter med en flatstiftkontakt på solenoiden. Den räcker aldrig med att spraya. Kontakten måste ruckas, så att det "går hål på " ev. oxid.
Kozelek skrev: Edit: Startmotorn gick igång utan problem igår efter batteribytet. Sen "bökar"den aldrig, utan antingen verkar det gå utan problem eller vara stendöd. Kan en startmotor funka så, tycker den borde vara något mer mitt emellan om det var startmotorn? Hör hur det klickar från startmotorn när jag försöker dra igång bilen, och från generatorn låter det som.
Det faktum att det klickar tyder på att problemet sitter i eller vid startmotor/solenoid. Felet kan mycket väl vara intermittent.

Med hjälp av en medhjälpare tar det bara två minuter att mäta upp om felet ligger i startmotorn, allt under förutsättning att det går att komma åt anslutningarna. Hur detta görs finns säkert beskrivet tidigare.
svda skrev: Den tunna ledningen sitter med en flatstiftkontakt på solenoiden. Den räcker aldrig med att spraya. Kontakten måste ruckas, så att det "går hål på " ev. oxid.
Ok, då ska jag ta mig en titt på den imorgon och se om jag når den. Tack för tipset!
svda skrev:Det faktum att det klickar tyder på att problemet sitter i eller vid startmotor/solenoid. Felet kan mycket väl vara intermittent.

Med hjälp av en medhjälpare tar det bara två minuter att mäta upp om felet ligger i startmotorn, allt under förutsättning att det går att komma åt anslutningarna. Hur detta görs finns säkert beskrivet tidigare.
Ska googla hur detta görs, tack igen för hjälpen!

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]