Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På alla bilar som den här forumsdelen behandlar (se ovan vilken del du är i) så finns inga radiokoder. Det är inte samma som på din V40, som för övrigt inte inkluderas i aktuell forumsdel.

Tändning av, vänta 15minuter så all data/processer i styrenheterna är avslutade och sparade.

Det har via hörsägen hänt att CEM inte har slutfört en radera/skriv operation och har därför blivit korrupt när man kopplat loss batteri utan att vänta! Det rekommenderas av Volvo att man gör så här även om jag inte vet om ett enda bekräftat fall (inte hört via kompisens morsa etc etc alltså)
Om utifall att Airbaggen i ratten fått knas efter strömavbrottet.
Du slipper få den i ansiktet.
Min bil lyfter jag batteripolen på minst varannan månad, detta för att samtliga
styrenheter skall få gå i viloläge vilket gör att dom "pratar samman" sig vid återanslutning av batteriet.
vet inte ett smack om det hjälper mot nå´t men tja varför inte ?! :-)
Batteri med 4 års garanti har du här, AGM Batteri dessutom billigare än Volvoprodukten som kostar
ca 2 000:-.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... eri-80700/
Johnnie skrev:Volvo originalbatterier verkar hålla över 10 år i många fall.
Varför inte köpa ett likadant om det har fungerat bra tidigare?

När jag köpte till min S80 betalade jag 994 kr och en kompis betalade 895 kr för sitt till sin V70 hos en annan återförsäljare, dyrare än så verkar det inte vara. :D

http://webshop.bilia.se/startbatteri-vo ... c-492.aspx
60 AH ?? Lite tunt kanske, mellan 80-100 AH. Är nog mera "rätt".
men men, !!
wissel skrev:
Johnnie skrev:Volvo originalbatterier verkar hålla över 10 år i många fall.
Varför inte köpa ett likadant om det har fungerat bra tidigare?

När jag köpte till min S80 betalade jag 994 kr och en kompis betalade 895 kr för sitt till sin V70 hos en annan återförsäljare, dyrare än så verkar det inte vara. :D

http://webshop.bilia.se/startbatteri-vo ... c-492.aspx
60 AH ?? Lite tunt kanske, mellan 80-100 AH. Är nog mera "rätt".
men men, !!

Det är ju ingen nackdel att sätta i ett batteri med högre kapacitet.
Men om vet man att det har fungerat bra med originalbatteriet 8-10 år som i mitt och många andras fall så behöver man ju inte sätta i nåt annat, men det är ju valfritt. :D
Det original batteri jag fick till min bil när jag bytte 2010 var på 60 Ah och 520 A CCA.
Kläm i så stort du kan och har råd med. Vill minnas att batteriet på XC70 från den tiden sitter i skuffen? I så fall finns det massor av plats då Volvo tog höjd för att få plats med batterier till stora dieslar. I min V70 bensin sitter det 95Ah numera, original är 60Ah... :)

Det är längden som avgör och du får max plats med 354mm långa batterier. AGM är däremot overkill om du inte har diesel eller någon värmare.
Nja, biltema tar ju bara 1799 för ett 95Ah AGM som passar P2:or. Jag gav lite över 2000kr för ett 100Ah Varta Silverstar på den tiden det begav sig och det fetaste som gick ner i lådan.
Då jag inte hört så mycket negativt om detta batteriet så skulle jag kunna frångå min princip att inte köpa biltema i detta fallet OM det är just det gula AGM batteriet liksom mina lastbilsbatterier jag köpte där på den tiden då dom hade 12V 225Ah och dom lever än trotts "fel" användningsområde.
Men detta gör ju ändå inte att batteribyte med jämna/6-8år mellanrum ändå skall göras i förebyggande syfte innan man står där utan kräm och med fördel kan göras under varma årstiden så man slipper frysa och pilla i mörkret. Jag byter efter denna tid oavsett om det fungerar eller inte då batteri inte är en stor kostnad även om man slår på stort och tar "high-end" modell av "dyraste" märket som är bäst i test.
Tror 72Ah är standard på bensinare i "kallt klimat".

Jag har bytt på flera inkl min egen och på alla har det funnits plats för dieselbatteri på 100Ah. Finns ingen orsak att snåla där, man kan inte ha för stort. ;)
Äntligen så skall jag få "tummen ur" och byta på min bil. 2 veckors stillastående gjorde att batteriet knappt vill vara med längre.

Utifrån denna tråds diskussioner så tänkte jag försöka sätta i ett större batteri än vad som är standard (jag har XC70 -03, bensin, batteriet = drygt 50 Ah om jag minns rätt).

Jag har inte öppnat batteriutrymmet under golvet i bagagerummet förräns nu.
Det som slog mig där var att om jag sätter i ett batteri som är fysiskt större än dagens, så verkar det inte finnas förgjorda hål för att skruva fast blecket/beslaget som håller batteriet på plats (det som är in mot bilens mittlinje).

Hur har ni löst detta? Gjort nya hål? Annat beslag? Eller finns det förberett som jag bara har missat?

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]