Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hylsan rekomenderas.
Du får aldrig sondens elkontakt igenom ringnycklen.
Fimpar du kabeln med avbitare får du två problem.

1. Om du nu inte får lös sonden, har du "skägget i brevlådan" . Då kan du inte köra alls, utom möjligen extremkort till verkstad.
Skarva ihop kablarna igen kanske funkar temporärt.

2. Hur drar du åt den nya? Med öppna delen av ringnyckel blir nog "sådär" bara.

Det finns gängtappar särskilt för ändamålet.

Med inköp av hylsa och gängtapp, börjar du närma dig arbetskostnaden för sondbytet allt mer..
Dom kan knappast debitera mer än en arbetstimme för det, tycker jag.
av mallesoft
MickeM skrev:Hylsan rekomenderas.
Du får aldrig sondens elkontakt igenom ringnycklen.
Fimpar du kabeln med avbitare får du två problem.

1. Om du nu inte får lös sonden, har du "skägget i brevlådan" . Då kan du inte köra alls, utom möjligen extremkort till verkstad.
Skarva ihop kablarna igen kanske funkar temporärt.

2. Hur drar du åt den nya? Med öppna delen av ringnyckel blir nog "sådär" bara.

Det finns gängtappar särskilt för ändamålet.

Med inköp av hylsa och gängtapp, börjar du närma dig arbetskostnaden för sondbytet allt mer..
Dom kan knappast debitera mer än en arbetstimme för det, tycker jag.
Aha ok, ser bara just nu 5k flaxa iväg framför mig :( får kolla pris på volvo i morrn, vänta bara på min 149 kronors obd läsare från Kina, måste dubbelkolla, men mest troligt är det den övre som är paj, hylsa och gängtapp finns nog billigt på Biltema, jag återkommer om någon vecka i tråden, " bil säljes billigt, halvt sönderslagen" :D
av v70t4y2000
Kapa inte av kabeln direkt bara sådär.

Brukar gå fint att skruva bort den med en U-Nyckel 22 mm om jag inte minns fel.
Om du tar bort värmeskölden först så kommer du åt den lätt uppifrån.

Funkar det inte med U-Nyckel får du väl kapa....men det har jag aldrig varit med om.
av mallesoft
v70t4y2000 skrev:Kapa inte av kabeln direkt bara sådär.

Brukar gå fint att skruva bort den med en U-Nyckel 22 mm om jag inte minns fel.
Om du tar bort värmeskölden först så kommer du åt den lätt uppifrån.
Ahhh ett ljus i mörkret, ska kollas :)
Men åter till frågan, att det "MÅSTE" just vara det/den märket till sonden, är bosch skit då? eller om man köper begat på bildelsbasen just till min modell, är det kasst? det verkar ju att finnas flera olika sond märken.
av MickeM
Du ska ha samma som orginalet.
Ett densosystem ska ha denso-sond osv.
Annars blir det tok.
Olika system beroende på motor modell och ev årsmodell.

Jag tror inte du får sondens kontaktstycke igenom en 22mm ringsnyckel, utan att kvadda den, men går det så.....
av mallesoft
MickeM skrev:Du ska ha samma som orginalet.
Annars blir det tok.

Jag tror inte du får sondens kontaktstycke igenom en 22mm ringsnyckel, utan att kvadda den, men går det så.....
Hej igen :) eftersom jag är en glad hobbymek så kommer en korkad fråga till, Densosystem är vad? de sonder jag sett heter Bosch,NGK,Bölk,Delphi,Pierburg,Fae ingen som heter Denso... ursäkta min okunskap :-O)

EDIT
Har precis varit på Volvo, 2800 för sonden och 5000 totalt med arbete, Mekonomen vill ha 2100 för sonden, så jag gissar att de vill ha ungefär samma med rep. INTE OK enl mig.

På de sidor jag kollat sonder så vill tillverkaren ha bilens OEM nummer för att kunna ge mig rätt sond, vad är detta för nummer? Volvo visste då inte

EDIT igen
Mister auto gav mig dessa 2 förslag https://www.mister-auto.se/sv/mittkonto ... 37015.html
Vilken är bäst tror ni?

EDIT igen
Motorkoden stämmer inte, men de förslår denna
http://www.reservdelar24.se/bosch-1149357.html

EDIT EDIT.

Så med andra ord så måste jag plocka ut den gamla sonden och läsa vad det är för någon modell? surt...
av MickeM
mallesoft skrev:
Annars blir det tok.

Hej igen :) eftersom jag är en glad hobbymek så kommer en korkad fråga till, Densosystem är vad? de sonder jag sett heter Bosch,NGK,Bölk,Delphi,Pierburg,Fae ingen som heter Denso... ursäkta min okunskap :-O)
Stop stopp!
Denso nämndes bara som EXEMPEL.
Jag har ingen aning om det är Denso, Bosch eller annat i din bil.
Bara att nya sonden ska vara av samma typ som orginalet, vilken typ det än må vara

2800kr för Volvo orginal?
Tvivlar på att du sparar stora slantar på annat inköpsställe.
Dom "riktiga" kostar därikring, (se Mekonomen) och med annat inköpsställe, (läs nätet) så vet du inte 100% att det är rätt.
Kan bli pengar helt i sjön, då de inte återköps, samt med riktig otur får du följdfel av felaktig lamdasond.
Katalysator tex....

Jag är inte heller rik, men det lönar sig väldigt sällan med billigaste alternativet.
Det blir ofta dyrare i längden.
Köp hellre en begagnad isf.
Från samma motor, hk, bilmodell och årsmodell så bör det stämma.

Någon som monterat billig pirat-sond med framgång under längre tid, får gärna säga att jag har fel.
Eller någon som erfarit det dåliga i billig pirat-sond får också gärna yttra sig...
av mallesoft
MickeM skrev:
mallesoft skrev:
Annars blir det tok.

Stop stopp!
Denso nämndes bara som EXEMPEL.
Jag har ingen aning om det är Denso, Bosch eller annat i din bil.
Bara att nya sonden ska vara av samma typ som orginalet, vilken typ det än må vara

Hej, ok då är jag med lite mer, jag ska vara så fräck att jag sticker till Volvo i morrn igen och tar reda på vilket märke det är.
Vi leker med tanken att det är Bosch som gäller, då får jag tag i den sonden för ca 1000kr, visst! det kan vara pirat som är stämplad med Bosch men det är en risk jag är beredd att ta isåfall för att spara ca 1800.
2800kr för Volvo orginal?
Tvivlar på att du sparar stora slantar på annat inköpsställe.
Dom "riktiga" kostar därikring, (se Mekonomen) och med annat inköpsställe, (läs nätet) så vet du inte 100% att det är rätt.
Kan bli pengar helt i sjön, då de inte återköps, samt med riktig otur får du följdfel av felaktig lamdasond.
Katalysator tex....

Jag är inte heller rik, men det lönar sig väldigt sällan med billigaste alternativet.
Det blir ofta dyrare i längden.
Köp hellre en begagnad isf.
Från samma motor, hk, bilmodell och årsmodell så bör det stämma.

Någon som monterat billig pirat-sond med framgång under längre tid, får gärna säga att jag har fel.
Eller någon som erfarit det dåliga i billig pirat-sond får också gärna yttra sig...
av sensonic
Artikelnummer: Antingen frågar du i Volvobutiken vad det är för nummer eller så skickar du ditt regnummer till mig eller någon annan med VIDA så hjälper vi dig. Dukan posta det här eller dra det i ett PM.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av mallesoft
sensonic skrev:Artikelnummer: Antingen frågar du i Volvobutiken vad det är för nummer eller så skickar du ditt regnummer till mig eller någon annan med VIDA så hjälper vi dig. Antingen postar du det här eller drar det i ett PM.
Hej, jag tackar för hjälpen SLH602

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]