Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:6 månader är en sak men du kan inte reklamera slitage som är normalt för ålder och miltal. Dessa fel låter dock inte som sådana.
Med det resonemanget skulle en bilfirma kunna sälja en bil utan bromsar, för det kan väl vara normalt att bromsarna kan vara slut efter 16 500 mil, om man hårddrar frågan. Det beror väl på vad bilfirman angett i varudeklarationen som ska sitta på bilar som har ett pris på minst 30 000:-.
Det går utmärkt att sälja bilen utan bromsar om det står i varudeklarationen. Står det ingenting i varudeklarationen får man räkna med att bilen är normalsliten i förhållande till mil, ålder och pris. Bromsar är en typisk sak som slits med tiden så det är svårt att reklamera. Jag har dock lyckats (det stod Normal i varudeklarationen men bromsarna var helt utslitna).
Lövet skrev:Det går utmärkt att sälja bilen utan bromsar om det står i varudeklarationen. Står det ingenting i varudeklarationen får man räkna med att bilen är normalsliten i förhållande till mil, ålder och pris. Bromsar är en typisk sak som slits med tiden så det är svårt att reklamera. Jag har dock lyckats (det stod Normal i varudeklarationen men bromsarna var helt utslitna).
Just så var det jag menade. Det som står i varudeklarationen avgör. Jag har lyckats med samma sak som du när det gäller bromsar. Det stod också att avgassystemet var normalt trots att det var upprostat och upphängt med ståltråd. Detta byttes också. Det var en Volvoåterförsäljare.
Jag har också varit med om att varudeklarationen som satt på vindrutan inte var ifylld. I detta fal bör man väl kunna utgå ifrån att allt presumeras till att vara normalt, juridiskt sätt menar jag. I detta fall var det en enmansfirma.
S6024t skrev:om du hissar upp bilen o har h-bromsen dragen så kan du vicka/vrida hjulet lite
Om bilen backar 10 cm, tycker jag det är för mycket.
Det är detta som hänt på någon Volvo jag ägt, att bromsbanden släppt från backarna.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]